som av Stinzing-Landsberg på ett träffande sätt liknats vid ett janusansikte: å ena sidan är Kants tänkande kopplat bakåt i sin förbindelse med den wolffianska traditionen och dess absoluta vetenskapsbegrepp, å andra sidan är det riktat framåt genom upprättandet av ett autonomt förnuft. Kants kopernikanska vändning innebar ett kunskapsteoretiskt genombrott, som utgjorde förutsättningen för de efterkantianska filosofernas strävan, framför allt Schellings, att finna en kunskapsteoretisk lösning som gav utrymme åt såväl subjekt som objekt, kunskapsrelationens två grunder. Målet var att utan att göra avkall på Kants stora landvinning, det emanciperade förnuftet, återföra objektet som ett riktmärke för det vetenskapliga kunskapssökandet. Det blev möjligt genom att tanken på en apriorisk objektskunskap (ett syntetiskt apriori) uppgavs till förmån för ett kunskapsmål som innebar en avgränsning till ett historiskt givet sammanhang, d.v.s. det som blev kvar när tinget i sig avförts från vetenskapens agenda. Därmed blev vetenskaplig kunskap en kunskapsform, som kunde avse varje faktiskt givet föremål. Det var inte längre en i objektet antagen apriorisk kvalitet som avgjorde kunskapens vetenskapliga karaktär som Aristoteles en gång hävdat. När Hegel förkunnade att människan är fri att handla när hon inser sin historiska bundenhet, var det samtidigt ett uttryck för uppfattningen att människan är allt tings mått. Denna tanke framhävde ett förmänskligande, som ledde till en sekularisering som omfattade allt vetenskapligt studium. Denna utveckling kan även beskrivas som en devalvering av vetenskapsbegreppet eller som ett brott med väsensmetafysikens absoluta vetenskapsbegrepp till förmån för en historiskt relativ uppfattning av vetenskaplig kunskap. Medan väsensmetafysiken grundade sig på uppfattningen att vetenskaplig kunskap var oavhängig tid och rum, medförde sekulariseringen att det mänskliga, d.v.s. det i tid och rum särskilda, kunde vara föremål för vetenskaplig kunskap. Denna vändning fick en avgörande betydelse för rättsvetenskapen, vars kunskapsföremål inskränktes till den
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=