RSK 9

 Inte överraskande kom Platons antagande om en första i sig “icke förutsatt punkt” och Aristoteles “förste orörlige rörare” att utgöra en passande utgångspunkt för den kristet monoteistiska uppfattning, som redan från tidig medeltid kom att forma människans självförståelse och världsbild. Visserligen avvisades till en början den hedniska filosofin, men samtidigt tog man sin utgångspunkt i den.38 Origenes ( ‒ ) gav uttryck för det vid denna tid karakteristiska förhållningssättet till den antika filosofin, när han framhöll att på samma sätt som Israels barn förde med sig landets guld- och silverskatter vid uttåget ur Egypten skulle tron ta den världsliga filosofin och vetenskapen i sin tjänst. Enligt traditionen hade Origenes själv alltid Platons skrifter tillhands.39 Beroendet av Platon var än tydligare hos Augustinus ( ‒ ), vilket föranledde Thomas ab Aquino att göra följande notis: “Augustinus är full av platonska läror; det han finner övertar han, om han ser att det överensstämmer med tron; om inte förbättrar han det”.40 Bibelns föreställningar om en allsmäktig skapargud kom att passa som handen i handsken på Platons och Aristoteles ontologiska och epistemologiska antaganden. Gud utgör en första orörlig grund och är i denna egenskap inte orsakad av något annat. Den monoteistiska doktrinen har fått en klassisk formulering i Johannesevangeliet 1:1 “In principio erat verbum, et verbum erat apud Deum, et Deus erat verbum. Hoc erat in principio apud Deum. Omnia per ipsum facta sunt: et sine ipso factum est nihil, quod factum est, in ipso vita erat, et vita erat lux hominum”. Gud är visserligen i sig orörlig, men han ger upphov till rörelse. Han skapar allt det övriga. Gud är transcen38 Se t.ex. Paulus brev till Korinterna 1, 19, Romarna 1, 19 och Apostlagärningarna 17, 28. 39 Det var stoicismen men framför allt Platons läror som utgjorde källan till den filosofiska plattform som kyrkofäderna skapade. Den aristoteliska metafysiken tillhör en senare utvecklingsfas inom teologin. 40 Summa theologicaI, 84, 5. “Den förste orörlige röraren” med kristet religiösa förtecken

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=