tas upp som ren form. Aristoteles beskriver processen i sin skrift “Om själen” på följande vis. När de sinnliga iakttagelserna är fler av samma slag i vårt minne, bildas föreställningar av mer allmänna, t.ex. får vi föreställning om ett visst djur. Därmed har tänkandet nått ett begrepp med allmän karaktär, species intelligibilis (ε δoς πιστητoν) till skillnad från den rena iakttagelsen, species sensibilis (ε δoς α σθητoν). Denna allmänföreställning är dock, enligt Aristoteles, fortfarande sinnlig kunskap, eftersom den är ett resultat av det sinnliga eller passiva förnuftets verksamhet, νo ς θητικoς eller intellectus passivus. Induktionen har karaktären av en abstraktionsprocess, som innebär att alla de objektets egenskaper som tillkommit i tiden och rummet, de s.k. accidenserna,30 d.v.s. allt det som kommit till utöver väsensbestämningens nödvändiga egenskaper, det oväsentliga, skalas av. I tanken upprepas uttryckets historia, men baklänges. Poängen är således att försöka lista ut vad det är som döljer sig i det erfarna. Konsekvensen blir att induktionen fungerar som en bekräftelse på en förväntan som följer av att det upprepade och invanda åskådliggör ett väsenssammanhang. Den induktiva kunskapsprocessen förutsätter att kunskapssubjektet redan i förväg vet vad det skall öka efter. Resultatet av induktionen, en allmän kunskap som inte förefaller vara fjättrad i tidens och rummets bojor, bildar utgångspunkten för deduktionen eller syllogismen, som för Aristoteles utgör den vetenskapliga slutsatsen per se. Såsom ovan framhållits skulle vetenskapens princip med Aristoteles därmed kunna definieras som en metod att ur en orubblig grund dra ovedersägliga slutsatser. Syllogismen, som utgör en hörnsten i den aristoteliska metodläran och följaktligen spelar en central roll i logiken, är alltid deduktion och innebär att något särskilt härleds ur något allmänt. För Aristoteles är vetenskap detsamma som att bevisa och syllogismen är bevismetoden framför alla andra. 30 Aristoteles använder termenσυµβεβηκό , “det som kommer till”.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=