Om således sekulariseringen i alla dess former och avförtrollningen av rätten med Webers formulering dominerade -talet, har det nya -talet medvetandegjort ett allt mer betydelsefullt förhållningssätt till de fortfarande livskraftiga religionerna. Globaliseringsdiskursen har givit särskild aktualitet till dessa problem för moderna jurister. FN:s världskonferenser om fortplantning och om kvinnans ställning har visat hur dialogen mellan skilda kulturer kunnat utvecklas och i dag utgör embryot till en pågående normbildning. I framväxten av en senmodern syntes har den postmoderna rättsteorin uppmärksammat att vi i dagens samhälle – lokalt, nationellt, internationellt – upplever såväl en retraditionalisering som en desekularisering.30 Många upplever att det stora moderna projektet har kommit till vägs ände. Det moderna söker nya vägar genom att återanknyta (inte återgå!) till historiska och traditionella fenomen och föreställningar och genom att på nytt ge plats för religioner och religiösa argument i samhället. Med ett sådant synsätt får inte bara rättens historiska argument på nytt ett större utrymme,31 utan samtidigt blir också den “Wall of Separation” som moderniteten byggde upp föremål för demonterande exempel. Det var enklare förr. Det multikulturella och multireligiösa samhället skapar många nya problem för juristerna. Polycentri och polyvalens skapar inte bara nya perspektiv utan också konflikter inom rätten. Detta symposium ska lyfta fram några forskningsområden där religiösa frågor och problem blir relevanta för inte bara teologer och statsvetare utan även för jurister. Därmed hoppas vi i någon mån lyfta 5 29 En ny version av kursen genomfördes framgångsrikt hösten 2005 i samarbete mellan Den teologiske fakultet och Den juridiske fakultet vid Köpenhamns universitet samt Theologicum och Juridicum i Lund. 30 Rebecca French, Lamas, Oracles, Channels, and the Law: Reconsidering Religion and Social Theory, 10 Yale Journal of Law & Humanities (1998), 505 ff. 31 Robert Gordon, The Historical Argument in American Legal Culture, I: Kjell Å Modéer (red.) Rättshistoria i förändring, Rättshistoriska studier, Bd 22, Lund 2002, 181 ff.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=