RSK 9

utom måste vi konstruera en författningsstat, som grundar sin existens på en profan moral. Omdefinieringen av sekulariseringen hjälper oss den tyske sociologen Niklas Luhmann oss att göra. För honom är sekulariseringsbegreppet inte identiskt med avkristning. Han menar därför att sekularisering är ett inadekvat och olämpligt begrepp. Varje samhälle har sin religion, ett avkristnat samhälle kan i alla fall vara religiöst. Det kan ha det som Robert N. Bellah i en politologisk diskurs i USA, har definierat som en medborgarreligion, encivil religion.18 USA:s medborgarreligion har i detta koncept konstitutionen som sin bibel,19 och de nio domarna i Supreme Court som dess uttolkare.20 Det senaste numret av den amerikanska vetenskapsakademins tidskrift Dædalus ägnas helt den dynamiska frågan om sekularisering och religion, och huvudartikeln bär titeln, Why religion still matters, dvs. varför religionen fortfarande har betydelse i vårt senmoderna samhälle.21 Sekularisering definieras som) ett ökat antal människor med sekulariserad tro och vanor; ) en minskad religiös kontroll eller betydelse beträffande stora och viktiga livsområden; ) ökade skillnader mellan staten och religionen, och i en sekulär reglering av tidigare religiösa institutioner och sedvänjor. I USA har också Supreme Court i ett antal rättsfall under -talet använt sig av Thomas Jeffersons skiljemursmetafor för att upprätthålla författningens klara skillnad mellan kyrka och stat. Den nuvarande ordföranden William Rehnquist har tillsammans med domstolens majoritet slagit fast att denna metafor reflekterar “bad history”. Den kan inte längre användas som en vägledning för domstolens avgöranden. Den borde helt enkelt avskaffas. Domstolen har också i flera avgöranden på senare år tummat på den religiösa neutraliteten och bland  18 Robert N. Bellah, Civil Religion in America, Daedalus Vol. 96 (1967), 1 ff. – Om denna diskurs i dagens USA: Roderick P. Hart & John L. Pauley II, The Political Pulpit Revisited, Purdue University Press: West Lafayette Indiana 2005. 19 Sanford Levinson, Constitutional Faith, Princeton University Press: Princeton 1988. 20 John E. Semonche, Keeping the Faith: A Cultural History of the U.S. Supreme Court, Rowman & Littlefield Publishers: Lanham 1998. 21 Daedalus Vol.132 (2003), No 3, On secularization.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=