RSK 9

täcker, när vi i dag ser oss omkring? Det nyliberala samhällets marknadsekonomiska krafter har eroderat den moderna svenska välfärdsstatens sociala och politiska program, samtidigt som internationella kontaktytor har bidragit till en påtaglig internationalisering, ja t.o.m. globalisering av lokalsamhället. Denna förändring innebär också för oss jurister ett uppbrott från-talets modernitet. Det finns de som anser, att det handlar om ett paradigmskifte: Uppsalaskolan är död! Leve Uppsalaskolan! Och det finns de som menar att -talets kunskapsstruktur och rättskultur endast långsamt och successivt håller på förändras. Men praktiskt taget alla är överens. Panta rei, allting flyter. Oavsett om vi anlägger ett postmodernt eller ett senmodernt perspektiv på de nuvarande rättsvetenskapliga diskurserna så kan vi över tid iaktta en intressant perspektivförskjutning. Om moderniteten var en antites till -talets premoderna idealistiskt präglade kunskapssyn, så kan man i dag se framväxten av en syntes. Och när man på Gotlands nation i dag på nytt höjer blicken upp från det jordnära, moderna sociologiska perspektivet ser man att domkyrkan fortfarande ligger där rakt framför ögonen. I vårt senmoderna landskap synliggörs emellertid inte bara kristna värden och symboler, också andra världsreligioner för vilka begreppen rätt, politik och religion är kongruenta enheter möter oss dagligen. Inte minst efter den september  har frågan om det västerländska samhällets förhållningssätt till islam och dess värdegrund blivit en högt prioriterad frågeställning. Rätten och politiken påverkas i dag på nytt av religionen. Eller är det kanske så att vi under hela-talet, trots allt, påverkats av traditionella och religiöst präglade kunskapsstrukturer? Har dessa strukturer genom en av-talets generationer genomförd sekulariseringspolitik gjorts allt mer svåridentifierade? I vår tids multikulturella samhälle synliggörs emellertid de religiösa strukturerna som ruiner i landskapet – på samma sätt som Caspar David Friedrich under den tyska högromantiken synliggjorde fortfarande levande klosterruiner i sin tids kulturlandskap. 

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=