Den selvfølgelige sekularisme, de nordiske statsdannelser er baseret på, forudsatte en adskillelse af det retlige og det politiske fra teologiske institutioner. En følge har været en klar og omfattende samfundsmæssig afstandtagen fra religiøs kommunikation om retlige og politiske spørgsmål, en kommunikation der har været vurderet som både politisk og religiøst normativt forkert. Den nordiske sekularisering er således også normativt sekularistisk i sit krav om at udskille religiøse normer fra en fælles, samfundsmæssig samtale og lukke dem inde i et privat rum, inden for de mure, der kan sættes om den enkeltes personlige, private, familiemæssige eller foreningsmæssige liv. Denne nordiske sekularisme har imidlertid samtidig forudsat, at de udskilte teologiske institutioner så at sige usynligt skaffede samfundets politiske og retlige institutioner en fælles normativ basis. Nu er vi på den anden side af den klassiske sekularisme,5 og ikke blot religion, men også teologier er kommet tilbage på den samfundsmæssige dagsorden. Det 20. århundredes fravær af teologisk-normative bidrag til rets- og samfundstænkningen har skabt et tydeligt underskud og ført til fornyet efterspørgsel efter teologisk vejledning i samfundsspørgsmål. Efterspørgslen kommer fra samfundsforskere, men den kommer især fra enkeltmennesker. Det nye er, at den teologiske vejledning efterspørges ikke blot fra de kristne nationalkirker med de bagvedliggende teologiske fakulteter, men også fra frikirker, fra katolske og ortodokse kirker, fra jødedom og fra islam. Den kommer fra autoriserede kanaler – præster, rabbinere og imamer – men også fra Internettet og en ny, individualiseret spiritualitet. Og de teologiske vejledninger drejer sig ikke blot om nordboernes relationer til det åndelige, det guddommelige, men om grundlag for individuelle klippekortløsninger af moralske og strukturelle samfundsmæssige spørgsmål. På den baggrund er der også klare, normative bud på indholdet i politik og ret i spil og der er behov for, at et akademisk arbejde med 5 Jf konferencen Secularism & Beyond, Satsningsområdet Religion i det 21. århundrede, Københavns Universitet, 29. maj – 1. juni 2007, www.ku.dk/satsning/religion - konferencer
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=