og ret påvirker hinanden med politiske konsekvenser.3 Undervejs er ændrede relationer mellem religion, etik, ret og politik i et teologisknormativt dramatisk forandret Norden i det 21. århundrede afdækkket og analyseret.4 Den kristne kirke har været med til at bygge det Norden, vi kender, først gennem tilslutning til den katolske kirke, dernæst gennem den 500-årige nordiske udformning af de lutherske nationalstater. Det har resulteret i et fundament af meget offentlige, meget strukturerede og meget individualiserede relationer mellem stat, kirker og trossamfund. Lutherdommen lærte os at skelne mellem det teologiske og det politiske, men den lærte os også, gennem 450 år, fra Reformationen til Murens fald, at leve i sammenhængende enhedssamfund med fælles, bagvedliggende religiøs legitimering. Ikke at der ikke var religiøse (og a-religiøse) mindretal i dette samfund, men de var – privatiseret, holdt inden for egne mure. Nye spørgsmål 3 Udgangspunktet for og nogle af stationerne undervejs på denne vandring har jeg fortalt om i artiklen “Giv Kejseren, hvad Kejserens er”, Vogel, Nilsén og Häthén m.fl. (red.) Liber Amicorum Kjell Å Modéer, Juristförlaget i Lund 2007, s. 117-130. 4 Der er udgivet en lang række arbejder med fokus på institutionelle forandringer af relationer mellem stat, kirker og trossamfund i Norden som helhed eller i de enkelte nordiske lande. Teoretiske og diskursive analyser med fokus på Norden, udgivet i tæt tilslutning til denpilgrimsvandring, der her omtales, er bl.a.: Lisbet Christoffersen (red.): Samfundsmæssige syn på det religiøse, Jurist- og Økonomforbundets forlag, København 2001; Tore Lindholm, W. Cole Durham, Jr., Bahia G. Tahzib-Lie: Facilitating Freedom of Religion and Belief: A Deskbook, Martinus Nijhoff Pbl; Tage Kurtén och Joachim Molander: Homo Moralis. Människan och rättssamhället, Studentlitteratur Lund 2005; Sven-Åke Selander: Rättsteologi – ett seminarium för inventering och analys, Lunds Universitet, Centrum för teologi och religionsvetenskap, Kyrkovetenskap, 2003; Kjell Å Modéer: Law and Religion: Rätt och religion. En översikt av en senmodern rättsvetenskaplig diskurs, Retfærd 107, 27. årgang 2004, nr. 4, s. 3-16; Pamela Slotte: Mänskliga Rättigheter, moral och religion. Om de mänskliga rättigheterna som moraliskt och juridiskt begrepp i en pluralistisk värld, Åbo Akademis förlag, Åbo 2005; Martin Luther: Om verdslig øvrighed. På dansk ved Svend Andersen, Aarhus Universitetsforlag 2006; Hans Raun Iversen (gæstered.): Secularism and beyond, særnummer af Nordic Journal of Religion and Society, 2006; Njål Høstmælingen, Tore Lindholm og Ingvill T. Plesner (red.): Stat, kirke og menneskerettigheder, Abstrakt forlag, 2006; Henrik Zahle: “Den fortryllede ret: Fortolkning af autoritative tekster”, i Kjell Å Modéer (red.): Senmodernitetens historiska och komparativa konstruktioner, [The Pufendorf Seminar III] Corpus Iuris Förlag, Lund 2006, s. 27-47.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=