Vördnaden och respekten för lagarna skulle som Abraham Lincoln uttryckte det bli nationens “politiska religion”.36 Den retoriska diskursen om nationella samhällsideal återkom på -talet i identifierandet av en amerikansk samhällsreligion, civil religion. Den initierades av Robert N. Bellah37 och denna konstruktion har också på senare år lagts till grund för såväl rättskulturellt (legal culture) som rätt och litteratur (law and literature) baserade analyser.38 Det finns ett stort material bevarat rörande rättegångsgudstjänster. Redan från frihetstiden och det gustavianska enväldet finns ett antal “Rättegångs-Predikningar” bevarade från hovrätter, häradsrätter, stadsdomstolar och specialdomstolar.39 Också -talets enskilda predikosamlingar ett antal innehåller sådana kasualpredikningar.40 36 Roy P. Basler, Marion Dolores Pratt & Lloyd A. Dunlap (red.), The Collected Works of Abraham Lincoln, Rutgers University Press : New Brunswick 1953, Vol. 1, 112. 37 Robert N. Bellah, Civil Religion in America, Daedalus 96 (Winter 1967): 1–21. – Densamme, The Broken Covenant: American Civil Religion in Time of Trial, University of Chicago Press: Chicago 1975. 38 John E. Semonche, Keeping the Faith: A Cultural History of the U.S. Supreme Court, Rowman & Littlefield Publishers, Inc.: Lanham 1998. – Brook Thomas, Civic Myths: A Law-ans-Literature Approach to Citizenship, The University of North Carolina Press; Chapel Hill 2007. – Sanford Levinson, Constitutional Faith, Princeton University Press: Princeton 1988, 155 ff. – Om de problem som en författningstro innebär för ett multikulturellt och multireligiöst samhälle, se: Sanford Levinson, Wrestling with Diversity, Duke University Press: Durham & London 2003. 39 Professor Anders Jarlert har exempelvis fäst min uppmärksamhet på följande tio tryckta tingspredikningar: [1] David Evensson, En Wrång Dommares Fot. Förestäld i anledning af Syrachs 7:6, 7: Uti en christelig och Enfallig Sessions-Predikan för Norkiöpings Loflige Magistrat then 18 Februari 1747 och efter wederbörandes åstundan til Trycket utgifwen, Norrköping [1747]; [2] Alexander Roswall, En rättrådig domare, uti en Christelig Rättegångs-Predikan, hållen wid Wista härads Laga Höstetings början, i Grenna StadsKyrka then 22 Septembris, år 1741, Tryckt hos Lars Salvius, Stockholm 1748; [3] C. Echman, En Domares Embete at Förlika Enfaldeligen förestäldt och betraktadt. I anledning af 1 Sam. 2: v. 24, 25. Uti en Dompredikan hållen i Söderkiöpings Stads Kyrka den 12 Februarii år 1748, Lars Salvius: Stockholm 1749; [4] Henr. Jacob Sivers, En bedröfwelig Syn wid Domare-Säten under solene, af Salomos Predikares Cap. 3 v. 16. Uti Tings-Predikan för then lofliga Häradsrätten uti Tjust och en anseelig Församling, uti Gamla Westerwiks Kyrkio, År 1755 d. 3 Junii. Enfaldeligen förestäld och på några förnäma Personers anmodan och kostnad til Trycket lemnad, Gabriel Björckegren, Linköping [1755]; [5] Joh. Christopher Stricker, En Domares Enfalliga Öga, som gör hela hans kropp, hela hans Ämbete ljust. Förestäldes genom en Christelig Predikan för Kongl. Maj:ts och Riksens Höglofliga 7
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=