RSK 9

Det är upprätthållandet av en samhällsmoral, en samhällsreligion (civil religion) som i rättegångsgudstjänsten förenar politik, juridik och religion. Från New England finns alltsedan-talets första hälft ett stort antal “politiska predikningar”, political sermons, bevarade. Genomförandet av den amerikanska revolutionen skedde i hög grad med hjälp av en retorik som förmedlades från predikstolarna i kyrkorna. I  år hölls predikningar i samband med valförrättningar, election sermons, i Massachusetts. Dessa predikningar hölls årligen efter förtroendevalen inför guvernören och den legislativa maktens företrädare. Också andra offentliga händelser föranledde prästerna att hålla kasualpredikningar. Det var prästernas retorik som visade att den amerikanska politiska kulturen var djupt rotad i en religiös medvetenhet.33 Det finns åtskilligt i detta religions-politiska material som har stora likheter med det som återfinns i de svenska tingspredikningarna. De nordamerikanska prästerna på -talet predikade mycket om konstitutionell frihet och om domstolarnas autonomi, domarmakt, och om domarnas samhällsuppgifter.34 Dessa politiska (eller kanske bättre samhälls-)predikningar kan knytas till de grundläggande samhällsvärden som därefter genom den amerikanska författningen  lades till grund för det amerikanska frihetsidealet. Dessa samhällsvärden låg också till grund för den filantropi som på -talet lade grunden för en “amerikansk trosbekännelse”, The American Creed.35  33 Ellis Sandoz, Political Sermons of the American Founding Era 1730–1805, vol. I-II, 2 uppl. Liberty Fund: Indianapolis 1998. 34 “Remember, sirs, that tho’ now sit upon the bench, you must one day stand at the bar. If you have been with God in the judgment, and studied to do justice, to discountenance vice, and to encourage virtue, you will be acquitted in the great audit day;” Ellis Sandos, a.a. vol I, 227. 35 Kathleen D. McCarthy, The American Creed: Philantropy and the Rise of Civil Society, 1700 – 1865, University of Chicago Press: Chicago 2003. 6

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=