RSK 9

och framtidsorienterat förhållningssätt. Den politiska (statsbärande) kulturen gjorde sig alltmer påmint,28 och sekulariseringen blev en viktig del av moderniseringsprocessen.29 Det fascinerande med den svenska rättegångsgudstjänsten är att den i hög grad långt in i vår egen tid blivit en “djupstruktur” i den svenska rättskulturen. Även om års religionsfrihetslag i första hand garanterade den negativa religionsfriheten, dvs. rätten till en icke-religion, så fanns det uppenbarligen betydligt viktigare frågor för den svenske lagstiftaren under efterkrigstiden än rättegångsgudstjänsterna. Det var först i slutet av -talet som Domstolsverket började ifrågasätta ersättning för nämndemäns resor till tingspredikan. I ett par avgöranden från Kammarrätten i Stockholm () och i Jönköping () tillerkändes dessa gudstjänstbesökare ersättning för sådan närvaro som en del av tjänsteutövning.30 Det var först genom upphävandet av  års kyrkolag år  som rättegångsgudstjänsten upphävdes. Det hindrade emellertid inte domstolarna att fortsätta med tingspredikan som en rättssed, vilket de också i stor utsträckning gjorde. Genom skiljandet mellan kyrka och stat  skulle man kunna utgå från att rättegångsgudstjänsterna skulle försvinna. Så har emellertid ej skett – som denna rättskulturella uppsats också vill betona. Detta “hot” svävar också över tingspredikningarnas budskap. Det här presenterade materialet av tingspredikningar härrör således från en viktig moderniseringsperiod i den svenska efterkrigshistorien.  28 Kjell Å Modéer, The Ongoing Dream: Legal and Political Culture in Postwar Sweden, Koninklijke Vlaamse Academie van Belgie voor Wetenschappen en Kunsten Bryssel 2001, 37–54. 29 Kjell Å Modéer, Politik i stället för religion. Avkristnandet av den moderna svenska rättskulturen 1950–2000. Några huvudlinjer. I: Anders Jarlert (red.), Arkiv, fakultet, kyrka: Festskrift till Ingmar Brohed, Lund 2004, 365–384. 30 Göran Gustafsson, Tingspredikan. Om relationen mellan religiösa och rättsliga institutioner, Forskningsrapport 1985:6, Nr 190, Rättssociologiska institutet, Stockholm.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=