RSK 9

Michaelmas från oktober till december. Det rättsliga kalenderåret inleddes då med en procession frånTemple Bar till Westminster Abbey för en gudstjänst. Tidigare gick deltagarna i processionen den tre kilometer långa vägen, men i dag kommer domarna i bil. Den trekvarts timme långa gudstjänsten leds av Dean of Westminster och the Lord Chancellor läser texterna. Gudstjänsten följs av en mottagning, Lord Chancellor’s breakfast, i Westminster Hall.17 I det brittiska imperiet föll denna rättssed i glömska fram till dess den på nytt började firas i Sydney. Den europeiska ius commune-modellen byggde på två universella rättsliga system, det romersk-katolska (kanoniska) och det romerska. Samverkan mellan jurister och teologer fortsatte även efter reformationen. Då verksamheten vid Uppsala universitet låg nere under - talet utbildades svenska teologer och jurister främst vid kontinentaleuropeiska universitet och skolades därigenom in i en medeltida kunskapsstruktur. Olaus Petri tankemönster och hans domarregler är exempel på denna kontinuitet till en högmedeltida skolastisk moraltradition. Den under -talet alltmer ortodoxa lutherdomen föreskrev inte bara tillämpning av de heliga skrifterna utan också att prästerna skulle inleda rättegångsförhandlingarna med en tingspredikan. Det är en intressant forskningsuppgift att söka visa på den svenska rättegångsgudstjänstens anknytning till den europeiska medeltida röda mässan. Förarbetena till års kyrkolag antyder tyvärr inte en sådan influens.18 Första gången föreskrifter om rättegångsgudstjänst har påträffats är i ett kungligt brev från Karl XI till biskoparna i Sverige och Finland den  juni .19 Däri föreskrevs att “det wijd alle tingsplatzer så  4 17 http://en.wikipedia.org/wiki/Legal_year; http://www.judiciary.gov.uk/keyfacts/legal_year/ index.htm 18 Fridolf Wildte, Rättegångsgudstjänst, SvJT årg. 50 (1965), 477 med där angivna källor.. 19 Fridolf Wildte, Rättegångsgudstjänst, SvJT årg. 50 (1965), 478.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=