De enda remissinstanserna som avstyrkte förslaget – bortsett från enstaka skiljaktiga ledamöter hos andra remissinstanser – var Domkapitlet i Göteborgs stift och Svenska kyrkans församlings- och pastoratsförbund. Domkapitlet ansåg att en religiös edsavläggelse för hundratusentals svenskar var en väsentligt allvarligare sak än en försäkran på heder och samvete. En kristen människa ansågs vidare kunna ha religiösa betänkligheter mot att inte få avlägga eden inför Gud. Domkapitlet åberopade tradition, hävd och edens djupa innebörd för bibehållande av möjligheten till val mellan religiös ed och sekulär försäkran.105 Peter Landau menar att “die Grundlage der augustinisch-mittelalterlich-reformatorischen Eideslehre” numera har fallit bort, eftersom edsinstitutet numera har underordnats kravet på religiös tolerans. En viktig anledning till att kyrkan tillät ederna var att dessa hade en stark ställning i det civila samhället.106 En fråga som uppkom var vad det nya, sekulariserade sanningslöftet skulle benämnas. Flera remissinstanser fann det språkligt naturligt att begreppet ed behölls. Andra fann att ordet ed borde bytas ut mot försäkran, Domkapitlet i Lunds stift eftersom man sedan urgammalt förknippar eder och svärjande med sådant som hade en religiöst eller magiskt bindande kraft. Hovrätten för Västra Sverige föreslog inledningen “Jag N.N. lovar och försäkrar under edlig förpliktelse, att...”.108 Av “praktiska och traditionella skäl”,109 och eftersom “Anser sig samhället numera kunna undvara ed av sådan art, är det med hänsyn till det etiska krav, som ytterst ställdes i Bergspredikan, ur kristen synpunkt att förorda att edgång ’vid Gud den allsmäktige och vid hans heliga ord’ upphör. Vad avser vittneseden betingas detta önskemål f.ö. redan av de triviala och för det hittillsvarande edsformulärets helgd måhända stötande sammanhang vari vittnesed vid de allmänna domstolarna ofta ingår [---]”104 104 Prop. 1975/76:64 s. 37. 105 Prop. 1975/76:64 s. 37. 106 Landau, a.a., s. 390. 107 Prop. 1975/76:64 s. 38 f. 108 Prop. 1975/76:64 s. 39.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=