Teoretiska ii tgångspu nkter Enligt min uppfattning kan 1 lägerströms kritik bestämmas genomen analvs a\ stiekorden "ologisk", "cnerklig" oeh "metafwsisk". 1 lägerstr()ms filosofiska utgångspunkt har genomgående ett kunskapsteoretiskt anslag.'' Den första och \ iktigaste uppgiften för filosofin är bestämningen a\ de allmänna gränserna fiir kunskapen, bestämningar \ars tillämpning det sedan är faek\etenskapernas uppgift att genomfira. 1 lägerströms allmänna bestämning a\' kunskap sammanfattar han sjäb i form av sentensen; "Allt som allt; kunskap är blott motsägelselös uppfattning av något som realt eller bestämt".'' Kunskap kan därtill aldrig utgöras av, eller grundas på, en känsla, säv ida det inte är siälv a känslan (och dess innehåll) som utgör det undersökta fiiremålet.'" fVån teorin om kunskapens motsägelselöshet kan man sluta sig till det ontologiska grundantagande som all v etenskap måste utgå från för art vara konstruktiv, nämligen art verkligheten med nödvändighet endast är en och därför identisk med sig själv." Denna monisriska ontologis uppenbara likheter med innehållet i den logiska identitetslagen förklarar även varför 1 lägerström lägger så stor vikt v id logiken i den filosofiska och vetenskapliga analysen av kunskapens form- begreppen. Hägerströms användning av logiken förefaller hålla sig inom ramaren för de klassiska tankelagarna - identitetslagen, motsägelselagen och lagen om det uteslutna tredie. Om nu begreppen, enligt någon av dessa lagar, är behäftade med logiska fel, så är begreppen ur Hägerströms synv inkel ov erkliga, eftersom de då saknar motsv arande siälv identiska föremål." Detta innebär i sin tur att begreppen somsådana, om man trots motsägelserna v idhåller v id deras användning, inte kan vara verkliga i V anlig mening och därför måste v ara metafvsiskt grundade. 120
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=