RS 9

297 privata undervisningstillfällen.’^^ Och tidigare år 1648 hade David Svensson, kort och gott, i inledningen till sin Breviariumluridicum, avsedd att användas i det nyss erövrade Halland, angett hexameter-versen med uppmaning att dessa »omständigheter bör övervägas i varjeformav dom.»'^^ Ungefär samtidigt med David Svensson anger Jonas Petri, i sin ordbok, betydelsen av termen »circumstantia», dels med versen och dels med angivelsen att det är något »omkring handlingen omstående, omständighet». Ochfrånen sådan omständighet hämtar man sina argument, enligt Jonas Petri.En etymologisk härledning av ordet somgjordes av tidigmedeltid och sedan användes av scolastiken i uppbyggandet av läran om de moraliska omständigheterna, »circumstantiae morales», med vilka man, med Svenssons ord,» överväger varje dom» och i enlighet med detta väger graden av gärningens, brottets, moraliska halt, snarlikt en vältalare som disponerar omständigheterna i en handling för att uppnå en önskad effekt. Därav uttrycket »circumstantiae morales» som hos Nehrman.'^^ Därmed har Jonas Petri antytt själva pudelns kärna, somsannolikt även var helt självklar för hans läsare. »Circumstantiae» skulle alltsedan hög-scolastiken ses som något omkringhandlingen varande, i motsats till handlingens inre. Det tyska skollexikonet anger detta med orden, att »circumstantia» var något som»står runtomkring den betraktade handlingen, såsom utvändigt, utanför handlingens substans».Grunden för dettabetraktelsesätt och dess terminologi var begreppen »accidens» och »substans», hämtade från Aristotelisk metafysik och av högscolastiken insatt i dess kristna antropologiska sammanhang, där vilja och andra psykologiska moment utgjorde den inre kärnan, substans och handlingens övriga omständigheter, dess accidens, dess yttre rekvisit.'"” Det är sådana tankar vi möter hos en konstistorieledamotsvotumav år 1712 där han uttalar sig om »circumstanstier» i ett grovt brottmål. Han finner att det utgör »en sådan grov Blasphemia, Gudsförsmädelse, som är både interior och exterior^ först i hjärtat och sinnet mediterad och sedan influten i pennan, orden och gärningarHan finner även en omständighet, en »circumstantia», somverkar försvårande i målet och utgör »ett accidens inseparabile» en yttre oskiljbar 138 na». Nehrman. Collegiumöver lurisprudentiamCriminalem, utg. anno 1723 (Lunds Universitetsbibliotek), s. 31 f. Breviarium luridicum. Utg. av Aksel Andersson. Uppsala 1895. Dictionarium Latino-Sveco-Germanicum. Lincopiae 1640. Sökord: »circumstantia». Grundel (1963) S. 113, 115, passim. Omretoriken, se Trimpi i Traditio 30 (1974) p. 43 ff., 65, 107. Vidare B.—H. Merkelbach. »Le Traite des actions humaines dans la morale thomiste», in: Revue des sciences philosophiques et théologiques (1926) p. 207, passim. Arbitrio (1737) §§18, 19, 22. Lexicon luridicum(1615). Sökord: »circumstantia». Merkelbach. Revue (1926) p. 195, 196 f., passim. 138

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=