213 budskap somgör Pax i Lorenzettis fresköver statsstyrelsen i Siena till något mer än en översättning i bild av juridiska doktriner. Inte heller de allegoriska upptågen vid Kristinahovet kan ses somendast oskyldiga nöjen i en lärdomsinpyrd hovmiljö. Det är inte endast fråga om poetisk panegyrik när Georg Stiernhielmi baletten Freds-afl från 1649 låter Justitia göra entré tillsammans med Pallas och Pax. Dygderna talar i direkt anföring till publiken, vi hör hur Rättvisan kallar sigFredens syster och bevittnar hur honövertygat deklarerar att ingendera trivs utan den andras sällskap. 1734 års lag tycks inte ha avsatt någon ny bildvärld eller ens inspirerat till en fortsatt användningav de hävdvunna allegoriska bildtyperna. Situationenvar nu också på väg att förändras; med 1600-talets utgång försvinner Justitia från pärmstämplarna, de äldre bildidéernas förmåga att fungera börjar på bred front att ifrågasättas. Det restes inte längre några krav på att i bild summera lagtexter och urkunder, de må ha kommit från presumtiva köpare eller varit frukten av boktryckarnas privata spekulation. Och rättsbildernas vördnadsvärda tradition ebbade ut, med reflexer kvarlevande endast i utsmyckningen av rådhusen och i de juridiska fakulteternas sigill. Sami. vitterhetsarbeten af Svenska författare. Ed. P. Hanselli 1, 1871, 90.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=