RS 9

201 pieteten inför medeltiden och dess minnesmärken. Vid 1650-talets slut hade Laurentius Bureus somriksantikvarie intresserat sig för medeltidshandskrifterna, sin ryktbara resa i riket 1665 hade han företagit för att inventera gamla monument. I Johan Hadorphs fornvårdsplakat 1666 talas omde bemödanden som borde göras till »våra förfäders och hela vårt rikes odödelige beröm». Katolicismen befann sig nu på avstånd varför den lutherska ortodoxien inte behövdekollideramed den nyväcktapieteten inför den medeltida kulturen. Mer övertogs f. ö. här från katolicismenän i någon annan reformatorisk kyrka. Det är symptomatiskt att Axel Oxenstierna inte såg någon svårighet i att till sin gravkyrkai Jäder överflytta det medeltida altarskåpet från Stockholms storkyrka; Magnus Gabriel De la Gardie visade ett uppenbart intresse för medeltiden när han lät restaurera Värnhems klosterkyrka. I den politiska reträttens miljöer ute på de adliga lantgodsen lästes den senmedeltida ars moriendi-litteraturen parallellt med Senecas skrifter. Ännu en bildtyp kan studeras på titelsidan till editionen av lands- och stadslagen 1667. Det antikvariska perspektivet är nu ersatt av den unge Karl XI, framställd i lagerkrönt porträttbyst stillsammans med svärdet och vågskålarna. Det konstnärligt obetydliga kopparsticket kan sammanställas med en illustration i Johan Schmedemans samling av stadgar, brev och resolutioner i justitieärenden från 1706, där Karl XII påmotsvarande sätt skildras in effigie. Inventionen hade utförts av Elias Brenner 1704 och graverades av Johan van Aveelen, känd även somen av medarbetarna i Erik Dahlberghs Sveciaverk. Brenner har valt att framställa kungen i en porträttmedaljong, naturligt med hänsyn till konstnärens starka numismatiska intressen, och lagerkransen i bilden av fadern har ersatts av grönskande lagerkvistar. Justitia och Pax lever kvar i bildidén men representeras nu av vingade genier som bär deras attribut. I dedikationen till kungen nämns rättrådigheten och tapperheten somde främsta furstliga dygderna. En vinjett kombinerar följaktligen Justitia med Herkules vilka tillsammans med Fides och Minerva bekräftar den unge kungens triumfatoriska framtoning — till yttermera visso finns här också fångar, slagna i kedjor. Av än större intresse är frontespisen till Schmedemans justitieverk, även denna sannolikt utförd efter förlaga av Brenner.För första gången tilldelas nu statspersonifikationen huvudrollen i den juridiskalitteraturens bildvärld. Svecia hade i monumentalt format introducerats av Ehrenstrahl i Riddarhusets plafond från 1670-talet, inspirerad av Pietro da Cortonas takfresk i Palazzo Barberini i Romvars centralfigur Divinaprovidentia nu fick profan gestalt i den patriotiska Förordningar av detta slag hade tidigare en rent emblematisk utsmyckning; se t. ex. Kongl. Maij:tz nådigste stadgar, förordningar och bref, angående executionswärcket och hwad därtil hörer..., Stockholm 1691. Titelsidan visar en sammanställning av svärd, vågskålar och ymnighetshorn under en krona, allt omgivet av lagerkvistar.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=