196 anslutning till dessa symboler skildras domaren som Filosofien, Causarum cognitio.^'* Under dennes presidium utspelas civilprocessens olika stadier i fem berättande framställningar. 1 1647 års upplaga av den svenska lands- och stadslagen återkommer en liknande kombination av allegori och episkt berättande. Den redan etablerade sammanställningen av Pax och Justitia, den förra med boken somsupplerande attribut till palmkvisten, förekommer nu tillsammans med ett par realistiskt berättande scener; här finns rättssalen med sina aktörer, dessutom en exemplifiering av de olika straffpåföljderna såsom spöslitning, hängning, stegling, halshuggning och fysiljering. Samma bildvärld är levande ännu i en lagutgåva från 1692.^^ Men Justitia kunde också ta steget ut ur rättssalarna. I Johannes Loccenius’ arbete omsjörätten {De iure maritimo, 1651) förflyttas man ut i arkipelagen där ett skepp styr fram, omgivet av tumlande delfiner och med Rättvisan som ett slags galjonsfigur. Bilden ter sig skäligen anspråkslös omman jämför med den betydligt rikare framställningen i Sweriges Rijkes Siölagh, tryckt hos Kungl. boktryckaren Georg Lantsch i Stockholm1667. Tidpunkten ligger således nära tillkomstenav Konungastyrelsen, en överensstämmelsesomockså kan utsträckas till att gälla frontespiserna. Konstnären är visserligen inte Ehrenstrahl men demonstrerar att han är väl hemmastadd i samma stil- och idétradition som hovmålaren företrädde. Mot huvudstadens horisont och med monumentalbyggnaderna skymtande bortom Strömmen styr Neptunus och Justitia en farkost, dragen av sjöhästar. Rättvisan bär den kungliga kronan och låter ena handen vila på rodret, medan den andra martialiskt svänger svärdet och vågskålarna. Fanorna i skyn visar riksvapnet och Karl XI :s porträtt, dessutom den hyllande och i sammanhanget onekligen välfunna inskriften Pelagi Decus Addidit Armis (Till skärgårdens prydnad fogade han vapnen). Konstnären har arbetat med avancerade rörelser och förkortningar och lyckats åstadkomma åtminstone något av den triumfatoriska hållning som präglar Ehrenstrahls förhärligande allegorier. Bildutsmyckningen i 1617 års utgåva av stadslagen skullesätta sin prägel ännu på 1709 års upplaga av lands- och stadslagen, utgiven av Mathias Möller i Riga. H. Lermann, Richter, Schreiber, Advokaten (= Bibi. des germanischen National-Museums Niirnberg zurdeutschen Kunst- und Kulturgeschichte. Ed. L. Grote, 9, 1957), avb. 37. Realistiska illustrationer från militärrättens område kan studeras i Corpus juris militaris, worinn das holländische Krieges-Recht und Articuls Brieffe ... erkläret..., Frankfurt amMäyn 1658. InförJustitiaoch en soldat företas skilda slag av bestraffningar; härtill är fogad inskriften »Wer den Articuls-Brief nicht hält. In eine dieser Straffen fällt.» Härunder visas en domsscen tillsammans med inskriften »Hie spricht man ohn Ansehen Recht Dem Obristen, gleich wie dem Knecht.» För en kombination av Justitia med olika bestraffningsmetoder i engelskt material, se J. Reynolds, Triumphs of God’s Revenge against Murder (1635). S. Chew, The Virtues Reconciled. An Iconographic Study, 1947, 99.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=