RS 9

117 3. Var och en kan utnyttja egendomen så mycket som och på så sätt som han önskar. a) Den somhar gjort så att ett ting, somförut inte fanns, existerar, är ägare till detta ting. På grund av denna lag är var och en ägare till allt det somhan tillverkat för eget behov. Dit hör kläder, hus, olika husgeråd och verktyg somär tillverkade för att något arbete skall kunna utföras lättare. b) Var och en kan betjäna sigav de sålundatillverkade ochägdatingenså länge, somhan önskar, och han får inte av något orättmätigt skäl tvingas att lämna demobegagnade. Likaså har var och en rätt att, omhan så önskar, överföra denna egendom på någon annan. (14). c) Ingen får utan vidare överge sin egendom. (15). d) Beträffande överlåtelse gäller samma bestämmelse, att även den måste ske på grund av en genom något säkert tecken uppenbarad vilja. T. ex. ett testamente. e) Den somär ägare till ett ting, är också ägare till det som av naturen följer av detta ting [dvs. avkastningen]. V. Var och en skall utomsig själv, så mycket somske kan, bevara också alla andrad'^ Detta är den lag varigenomgemenskapen alla människor emellan hålles samman såsom med ett band. (16). 1. Ju närmare någon av naturen står någon annan, desto mera skall denne bevaras. Störrenärhet beror antingen på nödvändighet eller närmare gemenskap(...). Gemenskapen beror antingen på blod och ursprung eller på andras förtjänster och dygder. I det förra avseendet kommer makan först, därefter barnen och sedan föräldrarna. I det senare avseendet kommer först de sanna vännerna, därefter andra goda män såsom grannar, medborgare osv. 2. Man får inte skada någon. 3.Vi måste så långt det gårfrämja vars och ens välgång och avvärja motgång. (16). Även om naturen själv tillåter eller påbjuder, att var och en (17) i första rummet skall bevarasig själv, så förbjuder honoss att genomdetta bevarande skada andra. Därav följer. Detta heter hos Schefferus den »tredje och sista» av naturrättens »allmänna» lagar. Den första gäller kärleken till Gud, den andra plikten att bevara och ta vård omsig själv, och nu följer alltså för det tredje de lagar som gäller omtanken om medmänniskorna.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=