en alldeles lagom rättsstat? Det är först i juxtaponeringen av det liberala rättsstatsidealet och föreställningen om en polisstat som rättsstatsbegreppet får en bestämd innebörd och, framför allt, en moralisk laddning.32 Rättsstaten antas således par définition vara moraliskt högtstående och god. Vari består då den ”goda” rättsstatens motpol, den ”onda” polis- eller maktstaten? I en polis- eller maktstat står statens repressiva organ – främst polisen – över lagarna. Den obegränsade statsmakten förfogar således över alla tänkbara befogenheter för att upprätthålla den samhälleliga säkerheten och ordningen. Schmitt noterade dock att Robert von Mohl (1799–1875), den liberala rättsstatslärans förgrundsfigur under 1800-talets första hälft, inte motsatte sig den ”aristokratiska” polisstaten per se. Statens förhållande till rätten är nämligen, enligt Mohl, av underordnad betydelse. En rättsstat kännetecknas mindre av att den verkar under lagarna än att den respekterar den enskildes rätt till självbestämmande. Ändamålet – skyddet för medborgarnas rätt till självreglering – helgar i princip vilka medel som helst. Således är det omfattningen av statens ingrepp i medborgarnas frihetssfär som avgör graden av rättsstatlighet i det offentligas maktutövning, ty 30 Se Schmitt, Carl, Was bedeutet den Streit um den ”Rechtsstaat”?, i: Zeitschrift für die gesamten Staatswissenschaften95 (1934/1935), s. 189–201, s. 200: ”Offensichtlich hat das Wort ’Rechtsstaat’ heute für vieleeinen absoluten, überzeitlichen Sinn und geradezu‚ Ewigkeitswert’”. Min kursivering. 31 A a., s. 189. Min översättning. Originalet lyder som följer: ”Man stellt den Rechtsstaat als dem Gegenbegriff zu einem Nicht-Rechtsstaat im Sinne von Unrechtsstaat (Machtstaat, Gewaltstaat, Willkürstaat, Polizeistaat) hin und hat es denn natürlich leicht, den Rechtsstaat über einen solchen Widersacher triumphieren zu lassen. Aber so billig geht es in den großen geistigen Kampf der Völker und Zeiten nicht zu. Hier ringt nicht der Sinn mit dem Unsinn, sondern Sinn mit Gegen-Sinn und Leben mit dem Leben”. 32 Se dens., Verfassungslehre, s. 129: ”Der heutige Begriff des Rechtsstaates ist unter dem Gesichtspunkt der bürgerlichen Freiheit bestimmt. Dadurch erhält das vieldeutige Wort ’Rechtsstaat’ einen spezifischen Sinn”. 242 Man ställer upp rättsstaten såsom ett motsatsord till enicke-rättsstat i betydelsen av en orättsstat (maktstat, våldsstat, godtyckesstat, polisstat) och det är då naturligtvis lätt att låta rättsstaten triumfera över en sådan vedersakare. Så enkel är dock inte den stora kampen mellan folk och epoker. Kampen står inte mellan ett argument och nonsens, utan mellan ett argument och ett motargument samt liv mot liv.31
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=