RS 32

en alldeles lagom rättsstat? I Radbruchs femminutersföreläsning i rättsfilosofi – Fünf Minuten Rechtsphilosophie7 – beskriver författaren den juristkultur, som enligt hans mening, bidrog till den mänskliga tragedi som det nazistiska maktövertagandet hade inneburit: Problemet med en sådan legalistisk eller – som Radbruch kallade den – positivistisk lära om lagen och dess giltighet är att den gör juristerna, och därmed också folket, värnlösa mot lagstiftarens godtyckliga, omoraliska eller till och med brottsliga lagar. Rätten, med andra ord, likställs med makt och endast där makten är, finns rätten.9 Detta är dock, enligt Radbruch, att misskänna rättens natur, ty rättens giltighet kan inte härledas ur en godtycklig härskarvilja, utan måste ha sin grund i en rättsskapande vilja till rättvisa: Om lagstiftaren medvetet avviker från denna vilja till rättvisa, så förlorar lagen sin giltighet. Det innebär att lagens adressater – folket – inte längre 7 Radbruch, Gustav, Fünf Minuten Rechtsphilosophie, i: Rhein-Neckar-Zeitung den12September 1945, citerad efter Rechtsphilosophie, 8:e upplagan (utg. Erik Wolf och Hans-Peter Schneider) Stuttgart 1973, s. 327 ff. 8 A a. ibidem: Min översättning och kursivering. I original lyder texten som följer: ”Befehl ist Befehl, heißt es für den Soldaten. Gesetz ist Gesetz, sagt der Jurist. Während aber für den Soldaten Pflicht und Recht zum Gehorsam aufhören, wenn er weiß, daß der Befehl ein Verbrechen oder ein Vergehen bezweckt, kennt der Jurist, seit vor etwa hundert Jahren die letzten Naturrechtler unter den Juristen ausgestorben sind, keine solche Ausnahmen von der Geltung des Gesetzes und vom Gehorsam der Untertanen des Gesetzes. DasGesetzgilt, weil es Gesetz ist, und es ist Gesetz, wenn es in der Regel der Fälle die Macht hat, sich durchzusetzen”. 9 A a. ibidem. 10 Aa., Dritte Minute. Min översättning. I original lyder texten som följer: ”Recht ist Wille zur Gerechtigkeit. Gerechtigkeit aber heißt: ohne Ansehen der Person richten, an gleichem Maße alle messen …”. 232 För soldaten är en order en order. En lag är en lag, säger juristen. Men medan soldatens plikt och rätt att lyda upphör så snart han vet att ordern är ett brott eller syftar till att ett brott skall begås, så känner juristen – sedan de sista naturrättslärarna bland juristerna dog ut för ungefär hundra år sedan – inga sådana undantag från lagens giltighet och från den underordnades laglydnad. Lagen gäller, därför den är lag och den är lag, när den i regel har makten att göra sig gällande.8 Rätten är viljan till rättvisa. Rättvisa är dock att döma utan hänsyn till den enskilde personen, att mäta alla efter samma måttstock.10

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=