den materiella rättsstatens rationalitet. robert von mohls rättsstatslära Immanuel Kants resonemang är lätta att känna igen. Det är uppenbart att Kant har spelat en avgörande roll när von Mohl formulerat sin rättsstatslära. I skriftenGeschichte und Literatur der Staatswissenschaften in Monographieen dargestellt från 1855 framhåller von Mohl att det är Kant som är upphovsmannen till rättsstatsläran. Till skillnad från tidigare statsrättstänkare som Samuel Pufendorf, Christian Thomasius och Christian Wolff representerar Kant, enligt von Mohl, en ny inriktning, när han applicerar den ”abstrakta rationalismen” även på rätten: Kants nytänkande sammanfattade von Mohl i tre punkter. För det första, lade Kant “människans hela förnuftiga natur (die ganze vernünftige Natur des Menschen)” till grund för bildandet av staten och inte endast en 49 Min översättning. Den tyska originaltexten lyder: ”Das Zusammenleben des Volkes so zu ordnen, daß jedes Mitglied desselben in der möglichst freien und allseitigen Uebung und Benützung seiner sämmtlichen Kräfte unterstützt und gefördert werde. In was aber diese Unterstützung und Förderung zu bestehen hat, ist leicht einzusehen. Die Freiheit des Bürgers ist bei dieser Lebenseinsicht der oberste Grundsatz; er selbst soll handeln und sich bewegen innerhalb der Gränzen der Vernunft und des Rechtes; gerade eine selbständige Ausbildung ist sein Recht und seine Pflicht gegen sich selbst. Die Unterstützung des Staates kann daher nur negative Art seyn, und blos in der Wegräumung solcher Hindernisse bestehen, deren Beseitigung denKräftendesEinzelnen zu schwer wäre.Um aber dem Staate die Möglichkeit solcher Unterstützung zu verschaffen, muß jeder Einzelne einen Theil seiner Kraft an den Staat abtreten zur Bildung eines gemeinsamen Fonds (der Staatsgewalt), aus dessen Mitteln er den in den Fällen der eigenen Unvermögenheit wo möglich unterstützt werde”, von Mohl, Polizei-Wissenschaft, s. 7. 50 Min översättning. Den tyska originaltexten lyder:”Wasderpraktischen Vernunft entsprach, mit anderen Worten der nach vernünftigen Denkgesetzen gebildete Wille, war ihm Recht; und nur dieses. Damit war also die Gründung des Staates auf die menschliche Subjectivität zur Spitze getrieben”, von Mohl, Geschichte, s. 241. 216 Inflytandet från Kant och statsrättens vetenskaplighet Det som motsvarade det praktiska förnuftet, med andra ord, den enligt förnuftets tankelagar bildade viljan, var rätt hos honom; och bara detta. Således drevs grundandet av staten på mänsklig subjektivitet till sin spets.50 för endast vara av negativ karaktär och kan endast bestå i att undanröja hinder som skulle vara för svåra för den enskilde att avvärja. Men för att ge staten möjlighet till sådant stöd måste varje individ avstå en del av sin makt till staten för att bilda en gemensam fond (statsmakten), med vars medel han vid egen oförmåga kommer att understödjas där så är möjligt.49
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=