claes peterson orientering mot en uppdelning eller gränsdragning mellan samhället som ett individernas frihetsrum och staten som en offentlig maktstruktur.36 Denna dikotomistiska tankemodell, som redan framträder hos såväl von Berg som Placidus, var en logisk konsekvens av liberalismens grundsyn. Förnuftig och förnuftsenlig är argument som är ständigt återkommande hos von Rotteck och Welcker när frågan om rättsstatens legitimationsgrund hamnar i fokus. Av sammanhanget framgår att det inte rör sig om slentrianmässiga bestämningar. ”Vernunftgesetz” och förnuftig denoterar ett bestämt filosofisk vetenskapligt innehåll, nämligen de förnuftsgrunder som Kant utvecklade i Metaphysische Anfangsgründe der Rechtslehre. Förnuftsargumentet, som det används av von Rotteck och Welcker och deras efterföljare, framför allt av von Mohl, gav den liberala rättsstaten en vetenskaplig nimbus. Den liberala rättsstaten var förnuftsenlig och därmed något objektivt, höjt över det politiska. Förnuftsenligheten var en passande och effektiv förklädnad av tidens liberala ekonomiska och politiska ambitioner. Kopplingen till Kant är omisskännlig när Welcker skriver: Med Kant som inspiratör betecknade Welcker politistaten som ”despoti” och dess maktinstrument ”die Polizeigewalt” beskrev han som det allvarligaste hindret för individens frihet och för rättsstatens styrelse: 36 Maier, op.cit, s. 268. 37 Min översättning. Den tyska originaltexten lyder: ”So ist also höchstes Gesetz des Rechtsstaates: das durch die objective Rechtsform in seiner Äußerung geleitete, freye innere Gesetz aller. Objectiv recht ist alles das, was äusserlich erkennbar mit diesem Gesetz übereinstimmt”, Welcker, s. 71 f. 38 Min översättning. Den tyska originaltexten lyder: ”Aber nie ist zu vergessen, daß gerade hier und überhaupt in der Polizeigewalt die gefährlichste Klippe für die Freiheit der Bürger und für die Regierung des Rechtsstaates liegt. Es ist nie zu vergessen, daß, wie Kant sagt, 211 Rättsstatens högsta lag är alltså: allas fria inre lag i sitt uttryck styrd av den objektiva rättens form. Objektiv rätt är allt det som till det yttre tydligt överensstämmer med denna lag.37 Men det får aldrig glömmas bort att den farligaste klippan för medborgarnas frihet och för rättsstatens regering ligger här och i allmänhet i politimakten. Man får aldrig glömma att, som Kant säger, ”den faderliga regeringen baserad på principen om välvilja, som behandlar medborgarna som omyndiga barn, är den största tänkbara despotism”.38
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=