claes peterson ligkeitlehrer” eller ”politische Eudämonisten” såsom Wolf, Justi, Hume, Paley, Burke, Ferguson, Garve, Feder. Om man undersöker vad som ligger till grund för ”die Staatsglaubenslehre” och vilka dess konsekvenser är ”så finner man otaliga godtyckligheter, orimligheter och inkonsekvenser (so findet man Willkührlichkeiten, Ungereimtheiten und Folgewidrichkeiten ohne Zahl)”.30 Enligt företrädarna för denna lära är begreppen stat och samhälle identiska storheter, varför statsmakten är oförhindrad att vidta alla de åtgärder som krävs med hänsyn till det allmännas väl. Lagen är, enligt denna riktning, alltid underkastad suveränens intressen. Placidus vänder sig mot uppfattningen som,enligt honom, leder till ett gränslöst maktprerogativ för staten och en ofrihet för individerna. Istället hävdar han att ” man kan med rätta konstatera en skillnad: samhället i staten är inte staten (man kann mit Grund einen Unterschied angeben: die Gesellschaft im Staate ist nicht der Staat)”31, vilket innebär en gräns för statens politibefogenheter. Dikotomin stat – samhälle,som ligger latent hos den ovan citerade von Berg, har hos Placidus fått en närmast definitorisk karaktär, som är kopplad till den andra huvudriktningen, den kritiska skolan eller rättsstatsskolan.32 I en fotnot anmärker han ”Ingen behöver påminnas om hur olika dessa (dvs. rättsstatslärarna) är i förhållande till statsrättslärarna (Wie verschieden diese (Rechts-Staats-Lehrern) von den Staats-Rechtslehrern sind, braucht doch keiner Erinnerung)”. Med denna ordlek såg ett nytt begrepp dagens ljus: rättsstaten. Det var rätten som skulle utgöra måttstocken för statens handlande i samhällslivet. Det skulle visa sig att rättsstatsbegreppet hade kommit för att stanna i såväl den vetenskapliga som den politiska diskursen om den statliga maktutövningen och dess gränser. Rättsstatsbegreppet dök upp i olika skepna30 Placidus, s. 70 f. 31 Se Placidus, s.5 not 3:“Bürgerliche Gesellschaft wird selbst noch von Lessing /…/ als ganz gleich bedeutend mit Staat gebraucht, aber man kann, wie man unten sehen wird, mit Grund einen Unterschied angeben: die Gesellschaft im Staate ist nicht der Staat”. 32 Placidus, s. 73. 209 Karl von Rotteck (1775–1840) och Carl Theodor Welcker (1790–1869)
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=