RS 32

richard nordquist Kontraktsteorier var en omskrivning för det som Stahl hade kallat statens privaträttsliga förhållande. Det stod klart att statens offentliga förhållande inte kunde tåla en dylik osäkerhet. Boströms kritik av liberalismen var en kritik av möjligheten att underminera statens giltighet, den omedelbara effekten av naturrättens påstådda giltighet. Boströms kritik anslöt alltså helt till Stahls krav på en upphöjelse av statens offentliga förhållande från äldre privaträttsliga och patrimoniala band. För Boström var staten alltjämt liktydigt med monarken och monarkens underlydande organ. Skillnaden var dock att kungamakten nu intog en tryggad position, och måste inta en sådan tryggad position. Boströms avståndstgande kan tolkas som ett indicium på hänsyn till en historisk utveckling: kontraktsteorierna associerades till den äldre ordning enligt vilken monarken tvingades ingå försäkringar med övriga korporationer för att uppnå en säker maktställning. Det är inte svårt att förstå varför Boström uppfattade det som obsolet. Stahl tog avstånd från kravet på maktdelning.Kravet på en separation av regering och rättsväsen var givet. Under 1700-talet hade despoti blivit en negativ projektionsyta. Stahl argumenterade själv för den konstitutionella monarkin, vilken hade en historisk legitimitet. Stahls lära om rättsstaten introducerade emellertid tanken att rättsstaten inte ställde krav på ett särskilt styrelseskick. Rättsstatens mest väsentliga motsats var despoti, det vill säga en maktutövning som gav utrymme för godtycklighet. Statsrättaren Robert von Mohl framhöll att rättskipningen i patrimoni42 Boström, Grundlineer, §8. 175 såsom grundad på ett så kallat statskontrakt eller statsfördragför de empiriska behoven lättare och säkrare tillfredsställande. Ty utom att kontrakt först uti och genom staten kunna erhålla sin egentliga betydelse och sin juridiskt förbindande kraft, skulle en sådan grund nedsätta staten till en blott och bart sinnlig och tillfällig förening – en empirisk anstalt eller ett bolag – och följaktligen göra hans uppkomst och beskaffenhet och fortvaro beroende av mänskligt godtycke, såsom den falska liberalismen vill hava det.42 Den organiska enhetsstaten

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=