maxlyles Det rena naturtillståndet är således inte en rättsordning, utan endast en ordning utan rättssystem eller ett rättssystem utan ordning. Medan ett samhälle är en social ordning inom vilken reglerna upprätthålles och kommer till utförande, ett upprätthållande som därtill har en fridsbevarande effekt.89 Rättsordningen skapar och vidmakthåller rättighetsidéen, men endast under förutsättningen att rättigheterna, plikterna, friheterna med mera verkligen ger den enskilde de fördelar etcetera som denne ska ha enligt regelsystemet.90 För på någon nivå är ju såväl samhället, staten som rätten medel för människornas väl, ty: Rättssystemets innehåll, det vill säga strukturen för rättsordningen, är således i bästa fall en produkt av samhällsmedborgarnas gemensamma intressen. Fokus i Hägerströms undersökningar riktas mot resultatet av samverkan mellan rättssystem och rättsordning, det vill säga det vi kallar gällande rätt. Det är inom detta område Hägerström bedriver sina undersökningar. Det är här kritiken av begreppet gällande rätt bedrivs. Denna kritik baseras på en sociologisk förståelse av det reella rättsbegreppet, det vill säga gällande rätt som en funktion av rättsordningens behandling av rättssystemets innehåll. Hägerströms analys av viljeteorin och därmed även rättsstatsbegreppet är inriktad på en konkretisering av rättsbegreppet genom dels en kritik av begreppet gällande rätt dels ett återställande av det verkliga kausalförhållandet mellan begreppen stat, rättsstat, rättsordning och gällande 89 Hägerström, 1963c, s. 250. 90 Hägerström, Hägerström, Axel. 91 Hägerström, Axel, Naturrätt i straffrättsvetenskapen, Svensk Juristtidning, 1920 (5): 321– 341, s. 335. 151 Avslutning och diskussion [s]amhället är ju i dess högsta form staten ingenting annat än en för livets värden nödvändig organisation av individerna, uppburen av ett helt regelsystem – rättsordningen – som i sin tur utformas efter de värden, som för individerna samfält [sic!] anses äga betydelse.91
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=