maxlyles dande, allmängiltighet med mera). Uppsalaskolans rätts- och rättsstatsbegrepp torde därför inbegripa mer än de regler som ingår i rättssystemet. Hägerström presenterade redan i festskriften tillägnad Vitalis Norström (1916) sin kritik av viljeteorin och dess förståelse av rätt och rättsstat som uttryck för makthavarnas vilja.26 Några år senare, i inledningen till föreläsningsserien ”Stat och statsformer”, höstterminen 1921,27 inleder Hägerström med att återge gängse definition av förhållandet makthavare – medborgare i statsläran för att sedan gå vidare till rättsstaten: Staten är ett härskarförhållande och rättsstaten är en stat i vilken härskarens vilja uttrycker gällande rätt.28 Denna gängse definition av rätten i rättsstaten såsom ett uttryck för suveränens vilja ligger nära Boströms uppfattning om lagstiftning och lagstiftningsmakt.29 Boströms rättsstatsideal utgör därför exempel på voluntaristiska stats- och rättsteorier av den typ som Hägerström gör till föremål för anti-metafysisk kritik. Eftersom Boström, Austin, Jellinek, Hegel och andras stats- och rättsteorier hävdar att rätten utgör ett direkt uttryck för statsviljan träffar Hägerströmskritik dessa teorierpå ungefärsamma sätt.Boströms läror behöver därför inte behandlas annat än undantagsvis i återstoden av denna text. Hägerströms definition av rättsbegreppet kommer dock först efter en utförlig kritik av Austins och Jellineks respektive teorier om staten som ett härskarförhållande och deras teorier om statens verkliga härskare och dennes makt över rätten.30 Enligt Hägerström företräder både Austin och Jellinek uppfattningen att rätten utgör ett direkt uttryck för härskarens vilja.31 Syftet med Hägerströms analys är att ”undersöka, huruvida denna åskådning i realiteten kan upprätthållas.”32 Hägerströms kritik leder till slutsatsen att rättsstaten och rättsordningsbegreppet inbegriper mer än härskarens, suveränens eller monarkens respektive viljor. 26 Omtryckt som Hägerström, Axel, Är gällande rätt uttryck av vilja? I:Olivecrona, Karl (red.), Rätten och viljan: två uppsatser ånyo utg. av Karl Olivecrona (s. 57–95), Lund 1961 [1961a]. 27 Fries, Martin, Inledande ord, I: Fries, Martin (red.), Rätten och staten: tre föreläsningar om rätts- och statsfilosofi (s. I–XXI), Stockholm 1963, s. IX. 28 Hägerström, 1963b, s. 120. 29 Hägerström, 1963b, s. 154–158. 30 Hägerström, 1963b, s. 120. 31 Hägerström, 1963b, s. 122; se även Hägerström, 1961a, s. 70 f. 32 Hägerström, 1963b, s. 122. 137
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=