cyrilholm bland annat för att visa på de delar av en idé som är föränderlig mellan olika tänkare, eller över tid. Vi har noterat begreppsanalysens svårigheter, undersökt hur man kan använda visualisering som ett metodologiskt och pedagogiskt verktyg för att förklara och förstå rättsliga idéer, och i samband med det konstaterat att det verkar som rätten kontinuerligt är stadd i förändring. Frågan är då vad man kan säga om denna förändring, utöver att den delvis orsakas av politiska beslut? Det är ju knappast tillfredställande ur en vetenskapsteoretisk synvinkel; vi vill inte säga något om hur världen är beskaffad om detta innefattar påverkan av medveten mänsklig handling, ungefär på samma sätt som det är två olika saker att säga något om hur järn faktiskt är beskaffat, och hur en smed arbetar med det. Idén om rättsstaten är en av dessa idéer som tycks lämpa sig för grundidén i Sigmund Freuds Vi vantrivs i kulturen13 för att utveckla en hypotes om förändringen av idén över tid. Enligt Freud är den kontroll som de kulturella normerna utövar en källa till missnöje eftersom de begränsar vår absoluta frihet som den potentiellt kan utövas i enlighet med människans natur. Enligt David Hume, har dock dessa begränsande normer nytta, främst genom att de strävar efter rättvisa.14 I själva verket gick Hume så långt som att säga att det enda skälet för rättvisa är just nytta. Så om samhällets moral är betungande för den frihetssökande individen enligt Freud, är den nyttomaximerande enligt Hume med tanke på den aggregerade nivån i samhället just eftersom den hindrar individerna att utöva obegränsad frihet. Ett sätt att förstå detta är att rätten anpassar individens incitamentsstruktur till samhällets. Med denna bakgrund kan vi ge följande schematiska förklaring av förändringar i rätten och dess ledande idéer: 13 Freud, Sigmund, Vi vantrivs i kulturen, Stockholm 1995. 14 Hume, David, An Inquiry concerning the Principles of Morals, Oxford 1998, s. 86. 119 Idéer och dess förhållande till en ständigt föränderlig verklighet: Något om rättslig förändring utifrån idén om rättsstaten
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=