domstolarna och domarrollen i en konstitutionell rättsstat I denna deklaration ligger också till viss del en förebild till Förenta nationernas Allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna, som antogs av generalförsamlingen den 10 december 1948. Inte minst Eleonor Roosevelt hade här gjort viktiga insatser.13 I ingressen, finns samma formulering intagen. Där står att den allmänna förklaringen tillkännages av generalförsamlingen bl.a. eftersom ”ringaktning och förakt för de mänskliga rättigheterna har lett till barbariska gärningar som har upprört mänsklighetens samvete, och då skapandet av en värld där människor åtnjuter yttrandefrihet, trosfrihet och frihet från fruktan och nöd har tillkännagivits som folkens högsta strävan”. ”Frihet från fruktan och nöd” – kan ses som en vältalig proklamation för fred, trygghet och välstånd eller med andra ord social rättvisa. Samhällsmakten ska alltså främja social rättvisa. För att det ska fungera fordras också att samhällsordningen präglas av att medborgarna iakttar vissa plikter mot samhället och i förhållande till medmänniskorna. Det handlar inte minst om broderskap eller solidaritet – värden som ofta åberopas i internationella konventioner och grundlagar. Särskilt i kristider är det viktigt med ett komplementärt synsätt, att främja och balansera både individuella rättigheter och det allmänna bästa. Pandemin och dess verkningar har gjort detta särskilt tydligt. Betydelsen av detta perspektiv har uttryckts av en EU-arbetsgrupp om vetenskap, etik och folkhälsa på följande sätt.14 tionen, Mälarens frihetsförklaring, Mälarens Magna Charta i åtta punkter. De sjätte punkten lyder: Sedan det staphska och görgöhöska tyranniet på fastighetsmarknaden krossats hoppas vi se ett fredligt tillstånd upprättat, som ska ge alla företag möjlighet att leva i trygghet inom sina egna områden och som, med blicken vidgad mot hela mänskligheten, ska skänka garanti för att alla mänskor i alla länder ska kunna leva sitt liv i frihet från fruktan ochnöd. 13 Ove Bring, De mänskliga rättigheternas väg, Stockholm, 2011, s. 446 ff. 14 Ethics Group_EU(EGE), Values in times of crisis: Strategic management in the EU, 2022. 111 ---(S)ocial fred och folkhälsa är gemensamma nyttigheter som gör det möjligt att åtnjuta individuella fri- och rättigheter och öka individens välbefinnande. Med andra ord, för att respektera individuella rättigheter i kristider måste vi vara medvetna om att individuella rättigheter och kollektiva nyttigheter är komplementära. Detta gör det absolut nödvändigt att uppfylla våra skyldigheter gentemot andra och mot samhället som helhet. Strategisk
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=