46 BO RUTMSTHÖM () 4 —IVirekonimer dessutom en pafidjdsdel. Gemensanil IT)!- alla regler utom en ^ är nu ordningsföljden brottsbeskrivning—brottsbenämning (-j-pafid jd). Hrottsbeskrivningen kommer således regelmässigt fiirst. Undantaget fran regeln är () 4. Fiirst i tlenna regel kommer den brottsbenämnande delen j) ir t a' r n i |) i n g sie r k al . . . Unr skall man npj)fatla detta? Ar det ett stilistiskt gre[)p a^s(*tl att skapa omväxling? Idler ett sj)ontant avsteg från regelbundenbeten ntaii stilistisk l)itajike? Båda fiirklaringarna är kanske tiinkbara. Det är doek påfallande att Urbotamål innehaller hela nio l)eskrivinngsinledda regler mot en enda benämningsledd regel. Genom sin jdacering mitt inne i texten l)ryter denna regel vidare helt sönder rytmen i Urbolamal. Detta masle anses vara stilistiskt katastrofalt för varje muntlig framställning av 1'rbotamal. Xn torde emellertid Urbotamål i hög grad återspegla traditionen Iran det muntliga lagkvädet. Un stilistisk motivering fiir meningsbyggnaden i O 4 ter sig därfiir osannolik. Den stilistiska helgjutenheten i stort hos Urbotamål giir å andra sidan undantaget i O 4 sa pafallande, att man knappast kan godtaga tanken alt redaklcaen här handlat i stilistisk oskuld. Unr starkt är då undantaget fran meningsbyggnadsregeln i .\\’gL:s Urbotamål såsom stöd al tanken alt O 4 är ett inskott? Låt oss se efter hnr iivriga regler om nidingsverk i A\'gL oeh motsvarande regler i YVgL är nj)pslällda. De återstående fallen i A\'gL är KkB .‘f oeh 7;pr. »Uerder maj)er .i. kyrkin drjepin ))el a'r ni])ings vank.» AVgL KkB 15. »1’erdher kyrkia brnlin oe ma’ssn fal stolen, bet er nij)ingsva‘rk. AVgL KkB 7: i)r. Båda har den i Urbolamal fiirhärskande uppbyggnaden. d.\.s. de är beskrivningsinledda. Fallen i YVgL återfinns alla nlom tre i Y\’gL:s Ur})olamål. Dessa tre är YVgL KB 5 och 11 samt .\dd. ö:j)r. Y^’gL KB ö och 11 (iverensstämmer i allt väsentligt helt med de ovan citerade A\'gL KkB 3 och 7 :])r och är således beskrivningsinledda. Y\'gL Add öipr citeras nedan: •'* Hätlssalsoii i () (> lairaiulo kviniiorrici 1'allt‘i' lii'll iiloin nuHislri'1 tuli kan länmas ulanför den forlsatla diskussionen.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=