rättssystemet och den samhälleliga verkligheten naturrättslärans metodologiska fundament.29 Den svenske kanteanen, uppsalafilosofen Daniel Boëthius (1751 – 1810), sammanfattade naturrättens telos i följande övergripande princip: Boëthius deducerar naturrätten ur den negativt bestämda friheten eller Kants s.k. kategoriska imperativ. Naturrätten, som därmed med skenbar nödvändighet förefaller följa av den antagna förnuftsprincipen, beskriver Boëthius som ”en sammanfattning af Lagar, så vida de efter en allmänt giltig Regel genom yttre tvång kunna göras gällande”.31 Tvång kan, enligt Boëthius, förstås på två olika sätt. Antingen utövas det av individen själv i överensstämmelse med hennes egen övertygelse, eller så är det statsmakten som för att skydda allas rätt innehar tvångsmonopolet. I det förra fallet kallas tillståndet status naturalis, naturtillståndet, i det senare fallet status civilis, det borgerliga samhället. Oavsett om man föreställer sig individen i naturtillståndet eller i det borgerliga samhället, har hon rättigheter i förhållande till andra individer. Det är således förnuftet som utgör den naturliga måttstocken vid bedömningen av hur de olika rättigheterna skall inordnas. Det borgerliga samhället är människans naturliga hemvist, medan naturtillståndet beskrivs som ett fantasifoster, ett tillstånd av ociviliserade vildar, där nävrätt och rättslöshet regerar, ett status justitia vacuus. 29 Se Dennert, Jürgen, Ursprung und Begriff der Souveränitet, Stuttgart 1964, s. 104 f. om skillnaden mellan den väsensmetafysiskt och den kanteanskt grundade fördragsläran. 30 Boëthius, Daniel, Lärobok uti naturrätten, Uppsala 1799, s. 17 -18. 31 Boëthius, s. 31. 208 ”Huru skall min yttre frihet bestå med andras? Frågan om inskränkning af hvars och ens vilja och andras frihet möjligen hindrande verkningar inom gränsor, som lämna rum för möjlighet af hvars och ens yttre frihet till bestånd af frihet för hvar man blifver et nödvändigt villkor för åtnjutande af frihet för hvar enskilt. Utstakandet af detta villkor är Naturrättens föremål. Innehållet af dess Lag är: Inskränk din frihet så att den står tillhopa med hvar man, eller så att din viljas yttre verkningar borttaga någons frihet. Detta är yttersta för hvar och en giltiga Regeln för yttre Rätt afseende på yttre Frihet”.30
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=