RS 28

kapitel iii •claes peterson tillvaro, eller somAnders Berch (1711 –1774), professor i ekonomilagfarenhet och statsekonomi i Uppsala, beskriver sammanhanget: Sinnet stod för gudstjänst och uppfostran, kroppen för hälsa, livsuppehälle, kläder och bostad. Lyckan, slutligen, symboliserade konster, slöjder och vetenskaper. Med det allmännas väl som det rättfärdiggörande ändamålet kunde statsmakten med hjälp av politirätten ingripa i individens mest personliga sfär och ge föreskrifter om bruket av klädedräkt, matoch dryckesvanor m.m. Det allmännas väl var ett begrepp med mycket vida gränser, nämligen”alla förmåner och rättigheter och allt det som var och en besitter”. Allt som ägde rum i det borgerliga samhället angick det allmännas väl och det privata fick vika: Salus publicafungerade som ett verktyg att socialdisciplinera undersåtarna. Individen kunde således inte hävda några särintressen. Det är därför symptomatiskt att man i 1700-talslitteraturen möter en stark misstro mot köpmannens vilja att till förmån för det allmännas väl underkastade sig lagstiftarens förmynderskap när det gällde handel och köpenskap. Köpmannen var på grund av sitt vinstintresse och den konkurrensmentalitet som var kännetecknande för hans verksamhet mer benägen än andra att tänka egoistiskt och hävda en så stor individuell frihet sommöjligt i sin förvärvsverksamhet. Christian König (1678 – 1762), lagman i Västmanlands och Kopparbergs län, gav på följande sätt röst åt denna misstänksamhet: 23 Berch, Anders, Inledning til Almänna Hushållningen, innefattande grunden til Politie, Oeconomie och Cameral Wetenskaperna, Stockholm 1747, s. 23. 24 König, Christian, Lärdoms-Öfning, Sjunde Tomen: Om Statskunskapen, Stockholm 1748, s. 70. 25 König, Christian, Lärdoms-Öfning, Fjerde Tomen, Angående Lagfarenheten i Politie-Mål, Stockholm 1746, s. 9. 205 ”Den borgerliga sällheten (felicitas) består i sinnets, kroppens och lyckans gåvor och politien sysselsätter sig med dessa tre områden”.23 ”det allmänna har i alla sammanhang företrädet framför det enskilda och den enskilda nyttan begripes under den allmänna”.24 ”En, under det heliga namn av en patriot maskerad och förklädd köpman är den som håller sig och sitt väsen skilt och söndrat från det allmänna, ej aktar genom vart medel han helst kan komma till sin förkovring”.25

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=