RS 28

kapitel iii •claes peterson Subiectio var ett grundläggande begrepp i politiken eller statskunskapen. I samhällsfördraget hade individerna uppgivit sin naturliga jämlikhet och frihet och genom underkastelsen förpliktat sig till en absolut lydnad till överhetsmakten (imperium), som således var ett till underkastelsen kongruent begrepp. Imperiumochsubiectio var det som skilde det borgerliga samhället från naturtillståndet. Individen i det borgerliga samhället var en undersåte, subiectus. Av den beskrivna socialisationsteorin följde att det inte förelåg något motsatsförhållande mellan överhetens och den enskildes vilja. Menigheten hade kommit samman och slutit ett samhällsfördrag för att i gemensam strävan uppnå ett gemensamt ändamål. Ansvaret för ändamålets uppnående hade därvid överförts på en överhet, vilkens beslut och åtgärder legitimerades av menighetens genom samhällsfördraget uttryckta vilja. Förutsättningen för undersåtarnas välgång var därför deras lydnad. Syllogismens maktlegitimerande funktion är uppenbar. Visserligen hade överheten genom samhällsfördraget insatts i sina maktbefogenheter, men inrättningen av det borgerliga samhället vilade ytterst på den allsmäktiges intentioner, vilket kunde bevisas med en enkel syllogism: skaparens ändamål var människornas lycksalighet. Varje insiktsfull och förnuftig människa vet att ett ändamål inte kan realiseras utan därtill lämpliga medel. Överhetsmakten var det medel människorna tillgripit för att uppnå lycksaligheten, alltså var denna makt överensstämmande med Guds vilja. De obegränsade maktprerogativ som låg i maktens väsende skulle visserligen balanseras av överheten själv, som av egen drivkraft skulle vinnlägga sig om undersåtarnas välstånd och mildra sin maktutövning. Men det var framför allt salus publica, det borgerliga samhällets ändamål, som skulle utgöra ett skydd mot maktusurpation. 11 Frondin, s. 9. 199 ”All människomakt undfår sina gränser av det ändamål, till vilket hon blivit given och förlänad. Nu är ändamålet, varför den Högstrådande Makten blivit inrättad, samhällets allmänna bästa”.11

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=