RS 24

ken flera verk finns på Stockholms slott. En annan förklaring till motiven än den nyss återgivna är de fyra elementen: notbladen och ljuset skulle vara luften och jaktstillebenet elden (vilket verkar långsökt); frukterna m. m. skulle vara jorden, och då återstår spegeln och Pegasus för vattnet (vilket också är långsökt, men där finns ju en tekittel). I korridoren har satts upp en bräda och i väntrummet en brädstump. Båda har målningar som härrör från 1640-talet och kom fram vid ombyggnaden 1983-1984. Den senare föreställer en ängel. - Korridoren har två tavlor: enlitografi av Esaias Thorén 1957 och ett mörkt färgtryckföreställande Stockholms slott (troligen av prins Eugen). Väntrummet har enfärglitografi: “Komposition” 1955 av Torsten Renqvist (f. 1924). En övre trapphall ute i flygeln har en soffgrupp troligen från 1920-talet samt tvågravyrer ett franskt motiv “Le Midi” med vattenkvarn och tvätterskor, graverad av L. J. Cathelin efter en målning av J. Vernet, och “Le Concert de famille” graverad av Jean George Wille efter en målning av G. Schalken tillägnad danska kungen Christian VII och försedd med danska riksvapnet. I brädgolvet här och på andra håll ser man var det funnits stenläggning för kakelugn eller annan eldstad. Den inre dörren till flygelns yttersta rum har liksom flera andra av dörrarna i huset från 1730 - 1740-talet kammarlås med mässingsvred. Men denna är dessutom prydd av en trevlig nyckelplåt i form av ett katthuvud. 1 6 1 övervån i ngen södra delen 2 tr., söder om stora trapphuset he s s ens t e i ns ka pa l at s et

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=