RS 13

290 Tabell 5. Domsluten i Österbotten 1665-84 domslut N % döden fängelse .... böter kyrkoplikt frikännande okänt 13.2 20 5 3.3 12 7.9 8 5.2 87 57.2 20 13.2 152 100.0 Tron på ett djävulens anhang kommer klart till uttryck i Pedersöre. Så tidigt somi början av 1670-talet gick ryktet omdem, utspridda av en förvirrad bonde, Martti Laukus, som ivrigt berättade omde flygande trollkäringar han hade sett. När den första häxan i trakten blev angiven - hur målet började är okänt - blev ryktena genast tagna på allvar och prästerna höll sina egna förhör. Förbindelserna med de svenska processerna är också klara i Mustasaari 1675. Agneta Kristoffersdotter, en av de första att bli anklagade, hade kommit från Norrland. Denna process fick sedan en avläggare i det närbelägna Nykarleby. En knekt, Mats Simonsson, påstod att hans hustru hade bekänt sedan hon besökt den skarprättare, som hade halshuggit Agneta. Men hustrun nekade energiskt. Troligen har Mats hittat på historien för att bli av med henne. De stora processerna i norra Sverige har haft en klar betydelse i Kristinestad 1676, Nykarleby 1677 och i Uleåborg 1678. Överallt spelade barn och ungdomar en viktig roll som vittnen, alldeles som de hade gjort i Sverige. Det huvudsakliga innehållet i barnens berättelser är detsamma som i Sverige: en trollkona hade tagit med dempå färden till Blåkulla. Brita Ståls 14-åriga dotter Margeta berättade till exempel, att hennes mor hade fört henne tre gånger till Blåkulla. Första gången för några år sedan hade utflykten gjorts på en vit ko. En annan gång hade de färdats på en uppochnervänd röd häst: mor och alla de tre döttrarna satt på hästens buk. Tredje gången red de på en vit häst. Modern förde bort döttrarna när de sov. MariaJönsdotter, en nioårig borgardotter i Nykarleby bekände 1677 att hon två gånger hade besökt sabbaten, under påsken och i juletid. En av de kvinnor hon känt igen där hade suttit vid ett bord och delat ut mat åt Maria, somstod på golvet. En annan kona hade rört i en gryta och en tredje skurit bröd och serverat de andra. Vågen av häxprocesser i Österbotten är säkerligen förbundna med händelserna i Sverige, men naturligtvis är denna förbindelse inte automatisk. Det måste ha funnits något i det österbottniska samhället som gjorde den möjlig. Städerna i norra Finland var små med bara ett hundratal invånare, men deras handel var relativt livlig på grund av trafiken i tjära. Jämfört med resten av

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=