240 Häxförföljelser började relativt sent i Balticum, inte som en följd av Tyskordens korstågsimperialism, utan först med det protestantiska Sveriges erövringar 1 början av 1600-talet. I det svenska Östersjöväldets båda östra huvuddelar, Finland och Estland, blev det nygrundade universitet i Dorpat synnerligen viktigt för att sprida den officiella häxideologin. Som Heikkinen har noterat, hade den svenske domare Nils Psilander som på 1660-talet drev häxprocesserna på Åland, 1638 studerat vid Dorpats akademi, och han utnyttjade också en handbok, som 1632 gavs ut av en teolog från Tallin.''* Ännu viktigare var biskopen i Dorpat och vicekanslern vid Akademin, Johan Gezelius, som 1667 anklagade en kollegas änka för att ha förgiftat honom. Gezelius hade 1641 tagit magisterexamen i Dorpat, där han också tjänstgjort somprofessor i grekiska och hebreiska samt som superintendent för den livländska kvrkan, innan han kom till Finland.’ 1632, medan Sverige ännu höll på att lägga Estland under sig, hade Dorpats akademi grundats med syftet att utbilda den härskande eliten, särskilt prästerskåpet som hade decimerats under de senaste krigen. Den svenske guvernören i Livland, Johan Skytte, fann vid sin ankomst bara sjutton kyrkor och klagade över hur en ”avskyvärd avgudadyrkan” hade brett ut dig. Skytte såg som den första och främsta uppgiften för den nya Academia Gustaviana att utbilda ”präster som kan påverka bönderna.”Och det var precis vad den gjorde. Under perioden 1625-1720 utbildades 242 pastorer vid Dorpats akademi (hela Estland innehöll bara omkring 100 församlingar). Å andra sidan hade bara f)orton av de 305 civila ämbetsmän som under samma period tjänstgjorde i de tre största estniska städerna, Dorpat, Pärnu och Tallin, samt i Riga, fått sin utbildning vid Academia Gustaviana." Den svenska regeringens kyrkopolitik i Livland anförtroddes från början åt Herman Samsonius (1579-1643), en luthersk teolog och sedan 1608 predikant i Riga. 1622 blev han superintendent för den livländska kyrkan. Samsonius författade också den viktigaste traktaten omhäxor i hela Balticum: hans Nio utvalda och välgrundade häx-predikningar trycktes i Riga 1625.'“ Antero Heikkinen, ”Avenanmaa noitoprosessm synty”. Histonalline aikakausktrja, 1 (1967), SS 42-44. ^ Antero Heikkinen, Paholaisen littolaiset (Helsinki 1969), ss 166-1 "’4; se också den trebandiga Tartu Universitets Historia 1632-1982 (på estniska),vol. I (Tallinn 1982), ss 200—201, om Gezeln arbete där som utgivare och översättare av grekiska auktorer på latin och författare av en grekisk grammatik; sammanlagt tillskrivs han mer än 150 arbeten, de flesta i teologi. Michael Roberts, Gustavus Adolphus. ,4 History of Sweden 1611-1632, 2 band. (London 1953), I, s 420. " A Terling, AlbumAcademicum der Universitdt Dorpat (Tartu) 1632-1710 (Tallinn 1984), ss 103, 111. ’’ H Samsonius, Neun Ausserlesen und Wohlgegriindet Hexenpredigt, darinnen dcr Terminus Magiae oder Zauberey nach den logicalischen terminis richtig und kiirzlich auss Gottes Wort und andern Schribenten und Historien erklaret und ausgefuhret worden, und in der Thumb-Ktrchc zu Riga öffentlich gehalten...(Rigs. 1626), opag.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=