215 skydda mot hagel och eld och naturligtvis bota. Deras mest anmärkningsviirda aktivitet är den schamanistiska andefärden, när deras själ lämnar kroppen i trance, och oftast tar gestalt i olika cfjur, vanligen en tjur, och flyger ut i rymden för att kämpa med andra taltos.^'^ Denna kamp äger rum med regelbunda mellanrum och kan utgöra en initiationsrit för unga blivande taltos/° den kan utkämpas mellan taltos från olika länder och nationer,^' men ett mera precicerat ändamål med kampen, likt henandantis kamp för fruktbarheten, saknas i de ungerska taltosföreställningarna från 1600- och 1700-talen.^'Andefärdcn kan också föra dem till ”den andra världen, till Gud, där de tas emot med allahanda förlustelser och stor gästfrihet”, innan de sänds tillbaka till jorden för att bota.^' Precis somdet hände en del italienska benandanti försökte de ungerska domarna övertyga dessa taltos om att deras visioner i verkligheten hade ett djävulskt ursprung och att deras sammankomst inte var någonting annat än en häxsabbat. 1764, som troligen var den enda taltos som avrättades tör sin verksamhet, inte för att den var 'djävulsk’, utan helt enkelt för att hon bedragit folk p.t deras pengar: Sehram, vol 111, ss 220-23. Anna Bacsi sp.ådde om stora slag som skulle förstöra hela staden Debrecen, anfall fr.än turkar och tyskar; hon kokade tre pund kött för att i soppan se utgången av kriget mellan furst Rakoczi, habsburgarna och turkarna vid tiden för Kurucs Irihetskrig: Komaromy, ss 250-52. Anna Bacsi kunde förutspå eldsvådor i olika delar av staden och visste också hur de skulle kunna undvikas: Komaromv, s 252; detsamma sades om Andras Czuppons hustru Hona i Szombathely 1640 (som bara kallades tudos, dvs klok gumma, men hennes aktiviteter liknar mycket taltos')-. Tibor Antal Horvath, Bos/.orkauyok cs hos'/orkanypcrck Szornbathclyen (Häxor och häxprocesser i S.) (Szombathely 1937), s 23; Mihalv Szvetics kunde jaga bort hagel och eld: Szentkiralvi, a a; att förebygga oväder, men ticksä framkalla det, omde inte fick betalt, är en historisk senare utveckling av taltos-föreställningarna, troligen genom en sammansmältning med den balkanska men också ungerska tolkmytologiska liguren, den vandrande djäknen, garahoncias diak, sä det är ingen slump att VI bara hör härom i en av de allra sista processerna, och att i senare lörställningar detta motiv dominerar: se Sandor Sziics, ”Idöert viaskodo taltosok” (Taltos som vädermakare), Ethnographia 62 (1951), ss 403-409. Taltos’ d|urgestalt idemitieras med h|älp av komparativa data som deras själ av Dioszegi, ss 385-94. Kampen säges ske vid skördetid (Komaromv, ss 355, 362) tre gänger om äret, vid taltos’ allmänna möte, vid pingst och pä sankt Jakobs och sankt Mikaels dag (Lehoczy, s 305), eller pä tredjedag pingst och midsommardagen: |fr Ferenc Bogdal, ”F.gy miskolci ’Tatos’ 1741-ben” (Fn taltos i Miskolc 1741), Ncprajzi közlemcuyck (1960), ss 308-311. Tyska och ungerska taltos sägs 171 1 kämpa med varandra (Komaromy, s 253); de släss i luften ’för kejsardömet’ (ibid, s 362); män och kvinnor släss var tör sig (Bogdal, a a); deras militära organIsation nämns ofta: de sägs ha en prins (Komaromy, s 203); en kvinnlig taltos skrvter med att hon tör befälet över 500 man ’i samma orden’ (Horvath, s 23); de sägs ha kaptener, löjtnanter, andra ctfficerare, glänsande fanor (Komaromv, ss 250, 362; Bogdal, a a; Sehram, vol III, ss 220-21). Jag har försökt granska de möjliga analogierna liksom förbindelsen över Balkan mellan Bcnandantt och taltos genom att jämföra dem med de slovenska och kroatiska kersuik, de serhiska zduhac och andra halv-schamanistiska trollkarlar i Centraleuropa: ”Shamanistic elements in Central Fiuropean Witchcraft”, i Hoppal (ed), ss 404-422. De teoretiska möjligheterna för en sammansmälning av schamanism itch häxtro diskuteras där utförligare. Process 1720 i F.gcr, där enligt vittnesmålen fru Antal Mihalys kropp under hennes besatthet ligger som död under nio dagar: Dioszegi, s 77. 75 14
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=