212 kan här gå vidare med utnyttjande av erfarenheterna från liknande historiska undersökningar av annat stereotypt material: den långsiktiga transformationen av den inre strukturen hos de medeltida mirakierna (undersökt av Andre Vauchez och andra),den lärda folkloren i de medeltida exernpla (som studerats av Jacques le Goff och Jean-Claude Schmitt) eller de allmer fashionabla undersökningarna av drömmar, visioner och profetior från medeltiden och tidig ny tid."’^ De oräkneliga beskrivningarna av maleficia och olika slags besvärjelser och magiska uppenbarelser utgör inte bara en källgrupp som liknar de nyss nämnda. Deras verkliga innebörd och historiska funktion kan bara avslöjas om man sammanställer dem med mirakierna, likaväl som sabbatsskildringarna (av vittnen, inte torterade häxor) med visionerna; drömmar och mardrömmar befinner sig någonstans mitt emellan dessa båda kategorier. Den här skisserade idén blev utgångspunkten för ett kollektivt arbete, somvi under ett år har genomfört inom en liten grupp av historiker och folklorister i Budapest.’’^ Låt mig här bara kort sammanfatta syftet med projektet, somförsöker utveckla en kod för dataanalys av alla kända ungerska häxprocesser. I själva verket är det tre koder. En som sammanfattar alla data i varje process om den anklagade, omständigheterna kring anklagelsen och processens slutresultat (denna kod skall göra det möjligt för oss att så precist som möjligt samla data om anklagelsernas sociologi). En andra kod behandlar häxföreställningar och magiska bruk, som sträcker sig från häxornas stereotypa yttre och den övernaturliga förmåga som tillskrivs dem till deras uppsättning av magiska element (metamorfoser, flygande, sabbat etc), magisk skadegörelse och läkedom. Denna kod fungerar främst för en morfologisk analys av häxtron och för en exakt beskrivning av de olika elementens geografiska och kronologiska variationer. Den tredje slutligen, som är direkt förbunden med vårt resonemang här, tar som sm utgångspunkt maleficiets dramaturgic och försöker koda varje vittnes redogörelse om häxornas illdåd och besvärjelser.^*^ Vi försöker konstruera denna tredje kod i överenstämmelse med följande motiell: Andre Vauehe/, l.a Saintete cn Ocadctit aux dernieres siccla du Movert (Rom ss 519-559; Hans Oppel, ”Exempliimund Mirakel”, Archlvfiir Kulttirgvfchichtc 58 (1976), ss 96-1 14. Claude Bremond, Jacques Le Gott & Jean-Claude Schmitt, l.'cxcmplurtt (Turnhout 1982); William A Christian, Apparitions in Late Medieval and Renaissance Spain (Princeton 1981); Jacques Le Gott och Jean-Claude Schmitt har s.irskilda kurser vid Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales i Paris kring ett torskningsprojekt om medeltida drömmar och visioner. Detta arbete stöds av etnogratiska insitutet vict Ungerska Vetenskapsakademin. Deltagarna i torskarlaget är: Eva Poes, Katalin Benedek, Anna Imreh, Andras Iklody, Marta Halasi, Anna Bihari och |ag själv. Blanct de 1500 ungerska processer som hittills har redigerats mnehäller omkring 1000 dokument tr,ån vittnestörhören. 1 åtskilliga m.tl har inte bara 10-20 utan upp till 50 eller 100 vittnen uppträtt mot den anklagade och lämnat åtminstone en berättande redogörelse tör sin Kirtrollning. l'tt genomsnitt av 20 maleticier per process skulle betyda 20 000 tall - en kvantitet som bara kan hanteras med hjälp av dator.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=