RS 13

202 berörda samhället, då kan förseningen av häxoväsendet i Ungern förklaras med argumentet att landet - tillsammans med andra ”perifera” europeiska länder - släpade efter länderna i ”kärnan” med åtminstone ett sekel när det gällde den ekonomiska, sociala och kulturella utvecklingen. Tre iakttagelser kan ge stöd för detta påstående: ett kopplat till den regionala utbredningen av förföljelserna inomUngern, ett baserat på internationella jämförelser av samma fenomen samt den mer allmänna jämförelsen med förseningen av andra kulturella och sociala företeelser i samma region. Vad gäller processernas regionala utbredning är fallet Ungern ytterligt komplicerat. Omvi hade haft tillräckligt detaljerad dokumentation skulle det ha varit en synnerligen värdefull övning att tolka intensiteten, konfrontationen och blandningen av olika kulturella inflytelser och motståndskraften hos de lokala traditionerna. Med den fragmentariska information vi har kan man dock knappast göra mer än en lista över de problemman bör ta hänsyn till. Förutomlandets uppdelning i tre delar med olika legala och politiska system, har vi en blandning av religioner (minst fyra: katolsk, luthersk, kalvinsk och ortodox), som tillsammans med etniska skillnader (ungrare, tyskar, slovaker, rumäner, serber, kroater, zigenare - för att inte tala omde polska och italienska hovmännen eller de tyska och turkiska soldaterna). Etniska och religiösa skillnader sammanföll ofta med sociala kategorier: åtminstone hälften av stadsbefolkningen i Transsylvanien och norra Ungern var av tyskt ursprung, en betydande del av bönderna var i norr slovaker, i öst rumäner, i söder kroater och serber."' Vi kan se spår av denna regionala, etniska, religiösa och sociala mångfald i häxförföljelsernas spridningsmönster. Det utvecklar sig inte kontinuerligt utan i olika steg, och det kommer inte från samma källa i alla regioner. När vi talar om det tyska kulturinflytandet måste vi vad gäller häxföreställningarna skilja mellan åtminstone tre olika element. I de nordungerska och transsylvanska (sachsiska) städerna började förföljelserna till följd av aktiva påtryckningar från den lutherska kyrkan under senare delen av 1500-talet cich då efter förebilder från lutherska städer i Tyskland."" I västra Ungern kom städer som Sopron och Pozsony annat hnt exempel på häxanklagelser som resultat av konkurrens mellan vissa grupper i samhället är (det historiskt avlägsna) fallet redovisat av Peter Brown, ”Soreerw Demons and the Rise of Christianity from Late Antiquity into the Middle Ages” i Mary Douglas (ed). Witchcraft Cotifcssiotis ami Accusations (London 1970), ss 17-45. Ett intressant problem i samband med denna etniska mångfald är i vad män trolldomsanklagelserna riktades mot socialt underlägsna etniska grupper. Bland de ungerska processerna finns ett stort antal fall där slovaker, rumäner, serbier, kroater och zigenare ställs för rätta och döms av ungerska domare. Det vore dock förhastat att se dessa tall som hörande till de etniska motsättningarnas förhistoria: de flesta av de anklagade var jordegummor, spåmän eller svsslade med andra tvper av magi. Deras etniska särart var således snarast en vrkestillgäng - zigenarna bibehåller fortfarande denna roll. Den lutherska svnoden i Transsylvanien 1577 är särskilt militant imn ”Die Zauberei der alten Weiber, und was sonst Teufels-Gespenst ist, als 'X ahrsagen, vor Krankheiten sagen, und was hieran hanget, soil die Obrigkeit nach dem Gebot Gottes und Kaiserlichen Rechten mit dem f'euer strafen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=