RS 13

148 När bekännelsen har avgivits under intensiva förhör, med eller utan bruk av tortyr, har den kanske åtminstone inte till en början berättelsens form: och ändå, även där informationen har kommit fram bit för bit under en längre tid, och även där formen är bestämd genom förhörsledarens frågor, så är det som sätts samman - oavsett omdet är sant eller ej - en berättelse om en serie av händelser. Ett sätt att trängas under ytan på texten är att undersöka på vad sätt berättelsens element är relaterade till varandra oavsett den berättande sekvensen och den tidsdimension den förutsätter. Om vi i stället för att betrakta bekännelserna somberättelser, som en sekvens av konologiskt ordnade händelser, ser den som (synkrona) strukturer, finner vi, att de nästan alltid kan reduceras till tre, och inte mer än tre, ömsesidigt beroende element: brytningen med samhället och religionen (avfallet), sabbaten samt häxornas onda aktiviteter {maleficium). Det begreppsliga sambandet mellan dessa tre komponenter, och det sätt varpå de kombineras i bekännelserna så att de bildar en berättande sekvens, kan illustreras med hjälp av följande enkla diagram: STRUKTUR SABBAT BERÄTTARMÖNSTER ^ MALEFICIUM AVFALL ^ En standardbekännelse om häxeri Med häxans möte med Djävulen Införs det första grundelementet. Som ett resultat av mötet, som ofta föregås av omständigheter ägnade att skapa antagonism mellan häxan och hennes medmänniskor, överskrider hon det moraliska samfundets gränser. Den avgörande handlingen är nästan alltid samlag med Djävulen, vars icke-mänskliga attribut tjänar att framhäva brottet mot en grundläggande kategoriskillnad och den resulterande tvetydigheten hos häxan — som fortfarande är människa och (synbarligen) medlem av samhället, men både sexuellt och till sitt väsen komprometterad av den icke-mänsklige fienden till detta samhälle.^ ^ Den analvs som följer, särskilt min betoning av häxgestaltens dubbeltvdighet, bygger till stor del på Marv Douglas, Purity and Danger: an analysis of the concepts ofpollution and taboo (London 1966).

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=