RS 12

Krig som bestraffning Av Docent Göran Lantz, Uppsala universitet Kyrkofadern Augustinus kan uppfattas som den förste företrädaren på kristet-västerländskt område för en lära om det rättfärdiga kriget, om justum bellum. Augustinus motiverar ett rättfärdigt krig på samma sätt som han motiverar ett rättmätigt straff: det utgör ett nödvändigt svar på en rättskränkning. I justum-bellum-läran är alltså motiveringen för krig från första början nära förknippad med motiveringen för straff. När Thomas av Aquino omkring åtta hundra år senare utmejslade en mera detaljerad kristen justum-bellum-doktrin övertog han Augustinus motivering: ett rättfärdigt krig är ett krig genom vilket en begången orätt näpses. Men dessutom lägger Thomas till två ytterligare villkor. Kriget måste föras av den som har det högsta ansvaret för rikets bästa, dvs av fursten. Och kriget måste föras med rätt intention, nämligen med intentionen att öka det goda och minska det onda. Till straffmotiveringen, har Thomas alltså lagt två motiveringar av konsekvensetiskt slag. För Thomas, somju i regel i Aristoteles’ efterföljd resonerar konsekvensetiskt, teleologiskt, bar egentligen straffmotiveringen på vissa svårigheter. Dels går den dåligt samman med Thomas’ syn på skuld (culpa) som något personligt-individuellt. Dels uppfattar Thomas straff som något som hör hemma inomen positiv rättsordning. Reflextionen kring frågan om villkoren för ett berättigat krig når sin höjdpunkt under femton- och sextonhundratalen med sådana företrädare som katolikerna Vitoria och Suårez och protestanterna Grotius, Gentili och Pufendorf. De bidrog alla till att lägga den moralfilosofiska grunden till den moderna folkrätten. Deras lidelsefulla intresse för begreppslig och logisk klarhet som gav till resultat en imponerande rättighetssystematik hölls väl ofta av senare epokers mera utilitaristiskt influerade filosofer för skolastik i dålig mening. Först i vår egen tid med dess nyvaknande intresse för rättighetslogik och för icke-utilitaristisk moralfilosofi kan de åter bedömas efter förtjänst.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=