AlfredDufour 110 l’lnégalité“ mit ähniichen Worten wie Pufendorf in seinem ^Specimen ControversiavHm circa )hs naturale’’’’ oder in seiner „Dissertatio de statu hominum naturaVP^ aus dem Jahre 1677. Ich zitiere Rousseau, der mit dem beriihmt gewordenen Satz beginnt: ,,Commengons par écarter tons les faits, car ils ne touchent point ä la question. Il ne faut pas prendre les recherches, dans lesquelles on peut entrer sur ce sujet, pour des vérités historiques —fährt er fort —mais seulemettt pour des raisonnements hypothétiques et conditionnels plus propres a éclaircir la nature des choses qu’d montrer la veritable origine, et semblables d ceux que font tons les jours nos Physiciens sur la Formation du Monde.'' Was den Naturzustand wörtlich anbelangt, fiigt Rousseau noch hinzu: ,,Car ce n'est pas une légére entreprise de déméler ce qu'il y a d’originaire et d’artifidel dans la Nature actuelle de VHomme et de bien connaitre un état qui n'existe plus, qui n’a peut-étre point existé et qui probablement n'existera jamais et dont il est pourtant nécessaire d’avoir des Notio?Js justes pour bien juger du notre d present." Zehn Jahre später erklärt Blackstone im gleichen Sinne die Funktion, die dem Naturzustand sowie dem nachfolgenden Gesellschaftsvertrag in der Staatsgriindungslehre zukommt. Ich zitiere die „Introduction“ zum 1. Band seiner „Commentaries“: ..The only true and natural foundation of society are the zoants and the fears of individuals. Not that ever was a time when there was no and that, from the impulse of reason, and through weaknesses, individuals met together in a large plain, entered into contract, and chose the tallest man present to be their governor. This notion, of an actually existing unconnected state of nature, is too wild to be seriously admitted . . . But, though society had not its formal beginning from any convention of individuals, actuated by their wants and their fears; yet it is the sense of their weakness and imperfection that keeps mankind together, that demonstrates the necessity of this union, and that therefore is the solid and natural foundation, as well as the cement, of civil society. And this is what we mean by the original contract of society; which, though perhaps in no instance it has ever been formally expressed at the first institution of a state, yet in nature and reason must always be understood and implied, in the very act of association.'''^ Wie aus diesem Text hervorgeht, erscheint Pufendorfs Einwirkung auch in der eigentlichen Vorstellung des Naturzustandes spiirbar. Die allgemeine Darstellung des Naturzustandes, sowie die ausfiihrliche Beschreibung seiner Vorteile und Nachteile, die den Ubergang zum Gesellschaftszustand erwe can believe, with some theoretical writers, that there such thing as society, either natural or civil; a sense of their wants and an original Vgl. Rousseau, Discours sur VOrigine de 1’Inégalité parmi les hommes, in: Oeuvres completes, ed-cit. (62), S. 132—133. Vgl. Rousseau, Op.cit., Préface, ed.cit., S. 123. ‘‘ Vgl. W. Blackstone, Op.cit., (63), Bd. 1, § 2. S. 47.
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