Rättlösa 135 föder ska upptaga den döde broderns namn. Om den efterlevande brodern vägrar att göra detta utsätts han för skymfande behandling.'*'* Denna föreskrift står i motsättning till de tidigare nämnda reglerna, som stadgar dödsstraff för samlag mellan närskylda. Denna släktskap gäller även svågersläkt.'*^ Här finns alltså två skilda traditioner. Den ena är tillkommen av omsorg om att jorden inte ska gå ur släkten, den andra att nära släktingar inte ska konkurrera sexuellt. Faderns och sedan den äkta mannens välde över kvinnan var totalt. Att mannen ska råda över hustrun fastställs i Genesis.^** Fadern sålde dottern in famulam, till äktenskap."*" Deras makt över kvinnan gällde t.o.m gentemot Herren, såtillvida som hennes löften till honom sattes ur kraft om de sade nej därtill. Sådana löften fick annars inte brytas enligt det påbud som Herren gett därom. En änkas eller förskjuten hustrus löften gäller däremot av egen kraft.^® Renhetsföreskrifterna tar ett stort utrymme i anspråk. Att komma vid något orent är en synd som måste sonas, detta även om det skett ouppsåtligen. Den som kommer vid ett lik blir oren och måste rena sig. Det finns utförliga regler om rena och orena djur och vad som får ätas och inte ätas. Kvinnor är orena under menstruationen och vid barnsbörd, mannen vid sädesuttömningen. Spetälska och andra sjuka måste isoleras, lama och lytta får inte komma inför Herren.'*^ De etiska reglerna gäller enbart Israels barn, inte främmande folk, vilka betraktas som fiender. Sådana etiska normer är uppmaningen att älska sin nästa såsom sig själv, att visa förbarmande mot änkor och faderlösa, att vart sjunde år efterskänka sin fordran, att inte ta ränta, att hälla rätt mått och vikt. Av utlänningen kan man däremot ta ränta och där behöver inga skulder efterskänkas.^** Främmande folk betraktas som fiender därför att de har andra gudar. Brott mot första budet betyder fullständig förintelse för Israels folk: »Du skall inga andra gudar hava jämte mig. Jag straffar fädernas missgärningar intill tredje och fjärde led, om man gör mig emot. Du ska inte gå i förbund med dina fiender och inte visa demnåd. Du ska inte befrynda dig med dem, ty då avleder de dig från mig. Om ett besegrat folk vill ha fred ska du göra det arbetspliktigt åt dig. Men om det inte vill ha fred ska du slå allt mankön med svärdsegg och ta kvinnorna och barnen och all « V, 25: 5—10. « I, 3: 16. « I, 3: 16. « II, 21: 7. IV, 30. ^ III, 11, 12, 15, 21 IV, 5:2, 19: 11—13. 5® II, 22: 22, 25 V, 15: 1—3, 23: 19—20, 25: 13—16.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=