RS 11

129 Rättlösa fast.^® Tollcre motsvarar här närmast tyskans »wegnehmen». Det kan ha legat till grund för en översättning »förnäme», som gällde olovligt förfogande av löst gods. Uppgifterna i Lombardan indicerar ett direkt samband med nordisk rätt. Men som tidigare nämnts är det viktigare att visa att skriftlig tradition har förekommit än exakt hur detta har skett. Jämförelsen visar att det inte finns någon bättre förklaring till den nordiska terminologin på dessa punkter än att lagredaktörerna använt romersk och kontinental rätt som förlagor. Detta leder vidare till frågan hur långt denna reception sträckt sig. Jag ska ta Rättlösabalken somutgångspunkt. Omrättlösa står för injurier i betydelsen egendomsskador och ärekränkningar så försvarar dessa regler sin plats under en sådan rubrik. Men där finns också regler om självpantning, bestämmelser om handrån och ansvar för hyrda och lånade djur och trälar. Hur förhåller sig dessa bestämmelser till de förstnämnda? Finns det något samband? Jag ska pröva om någon förklaring kan ges utifrån antagandet att mosaisk rätt varit en av huvudkällorna till medeltida västerländsk rätt. Först kommer som tidigare aviserats en redogörelse för samtliga förhållningsregler i Pentateuken. Den bygger som bekant på ett flertal olika traditioner, därav motsägelserna. Vulgatan, den av katolska kyrkan sanktionerade versionen, var åtminstone från 600-talet i allmänt bruk i den dåvarande kristenheten.^*^ Mose lag I Mose lag skils mellan handlingar, som innebär ett brott mot förbundet med Herren och som måste sonas med döden, och handlingar, som främst innebär en skada för den enskilde. Gäller det en kroppsskada, sonas denna med talionsstraffet, annars med ersättning och böter.^ Till den första gruppen hör hädelse mot Gud och förbannelser mot föräldrar och överordnade, att slå sina föräldrar, att anlita spåmän eller att själv utöva spådomskonsten, brott mot sabbaten, dråp, en serie sedlighetsbrott och människorov, vare sig den rövade blir såld somslav eller inte. Till den andra gruppen hör stöld samt skador till person och egendom. Undantaget för stöld gäller människorov, som faller under kategori I, 35 Vulg. I 27: 10, Pip 23, Liber Pap. 3* Biblia sacra iuxta latinamvulgatam versionem. Libros Exodi ct Lcvitici, Numerorum et Deuteronomii, ex interpretatione Sancti Hieronymi. Romae 1929, 1936. 5 III, 18:22—29.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=