‘291 senare iiro |)iil)lieeraile i .1 l''l’ Htää oeli Illä.S |l\a skriller (iella ari samI i Zeilselirilt <1 Savi^nyslillimiL; 1'iir Keehls^esehielile, (ierm. Al)l. HtäU oeli I'.Kll. Mina skriller iiro (nliocr den rtalan niiinndal Irvi'kla i oeli i .11'l' IdäiS samt i den niininda lyska lidsiviil'len f.löS ordi IddO. Del eenirala iiiniiel Itir diskussionen liar \aril siin^dednin^'ens ålder oeli nrsprniie sainl l(")rliallandel mellan i,'erniansk oidi kanonisk iikleiiskaiisriill. i del liiir r(')reli|4;4ande arlielel har jai,' si-ll niie midsakad all la liiinsyn lill denna skrit Uiixlin^. doek inie på sa siill, all jai,' pa na^'oii enda ])nnkl jia ^rnnd a\ llemnu-rs krilik iindral min nppiallniny:. I■'(■)r all nnderliilla riir slaelsen a% \ad ja^' skri\il o\an i lexlen. Iramfrir alll i dmina a\(lelnine. ser jai,' mi^‘ loranlalen all ^'e en korl sammanlallniiif,' av diskussionen helriiHande sådana delar, som I' r a n ni i n a n I å n s p n n k I e r le si^ \ iisenlli^'a. Angående sjiilva lin\ndlra^an. s;inj;lednin^’ens ahh-r oeli nrsprnne oeli dess fiirliallande lill kyrkan oeh kanonisk riill. nllalade lleniiner i den l'(")rsla a\ sina skriller .1 !• T niA'J. s. helridfande den kyrkliria oeli den hor^erlij^a aklens inluhales liirliallande. all den ena s.a.s. ^'ivil njipliov lill den andra . Diireller np|)sl;illde lian lidjande U-s; Dim roniersk-kalolska kyrkan har a\ hrndparels siinfj;!^'aende, \ilkel saknal helydelse enlii^l den iirsprmi^lii'a horfierliya riillen. skajial en kyrklig' akl. l iider den kyrklii,'a ii|)pl'allnini,'ens 1'orl ^'aende inriylande pa den horoerlif^a har den kyrkli^'a aklen snianin^mm lill lai,'ls hor^erli^’a riillsierkniii^ar. Sedan jaj,' \ Sl.A HIÖ.S, s. lil |)äpekal, all denna les ntyar Iran den lelaklii,'a premissen, alt den kyrkli;j;a aklen'> \ar en riillsakl, iindrade lleniiner .11'T l'.).').’). s. 112 den sista menin^'en ])å lidjande siill: 1 sliillid fid’ "den kyrkli^^a aklen' hade liorl sia hrndparels si\ng^'ående' . 1 sjiiha \erkel \ar lesen oekså i denna Idrmnlerini,' ohållhar oidi lleniiner så;4 si“ oikså lidanlålen all modiliera densamnia. 1 sina sisla |)a sienska avfatlade skriller .11'T I’l.'i.S s. l.'il oeh s. 297 11'. siij,'er han hiironi. all han redan i skriflen 19.7.")) liimnal den rråi,’an tippen, i vilken man inrinens i,'enom den kyrkli;,'a aklen kM*"'l ''ik' k'>lli'''‘l'‘- Han har. sii"i'r han, »i sliillel siikl pa\isa. all den kanoniska re^'eln (om eo|mla earnalis som iiklenskaiisslillande 1'aklor. lillii;,'!,' hiiri iih'ival eti direkl innylande ])å den horj,'erlii,'a laii;slil'lnini,'en. l'ra”an i \ad mån den iiia aklen påverkat den andra, iir emellerlid ITir iimnel av s;i eeniral helydelse, all den ini,’ahmda kan »liimnas i')|)pen». Kan del ^'I'lras sannoliki. all den hoiLierlii^a iillormninkfn a\’ aklen iir den nrspimn^di^a, laller llemmers les om kanoniski infix lande på siin^'lednin!,'en. ■Villar man diireniol i likhel med lleniiner. all del iir den kyrkli^'a aklen, som iir den iihisla, iir del en sjiilxklar slutsats, all denna akl niåsle ha kixil upphov lill landskapslagarnas riillsakl. en shilsals som ieke låler si^' förena med kiillornas villneshörd. f.i). oklara Del dileniina, som lleniiner koinmil i. liiser han rienoni all radikalt liukf^a av den ^'ordiska knulen oeh fiirneka alll sainhand mellan den hori,'erlii,'a oeh den kyrklifia aklen (.Il'T Ih.'i.S. s. 29iS). .lag vill med anledning hiirav I’ilera mina slnlord i diskussionen mellan
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=