Kild I. l in riddnic i,'or sin I rii mor^'on^'iu;i. l'r don illiisli or:nl(‘ DrosdtniInindskrillon ;iv .S;u-hsons|)io“ol. UV \ uk'kvislur, (»liinnu'r och giirdsgard»), sainl slulligcn ()lilv:i sluLfs hoskap.'’*’ iSc liild 1.) Av lc\l och hild Iraini^ar alllsa, all riddaren ('>v»‘rl;imnad(‘ mor1,'on^avan i samhand im“d (M1 inallid. l)('l var jii en hland de i^erinanska lolkim vanliij; sed, all (dl k('>p eller annan (”)V(Menskoinnuds(‘ hidviiilladt's i^cMioin (Mi ij;(‘inensain inallid (dier ell (IrNxdicslai^d 1 en likasa illuslrerad handskrill lill den med Saehs(‘nspi('g(d niira helrviuhuh' S(di\val)(Mispie!L;(d saknas kiansen, i sliillel rä(d';.('r mannen sin hiislrn en hii^'are: han dricker henne lill.'’’* Del ITireraller alllsa, som om se(l(‘n all »dricka lill morgongåva» varil allmiin hland germaiuMiia. Den enda delalj pa hilden i Saehsenspiegel. som inle har nagon mols\arigh(d i lexlen. ;ir den krans, »S(hap(d». som mannen och kvinnan halla mellan sig. Av ulgivaren har kransen lolkals som (dl lillägg av leeknaixMi och oeksa den skulle enligl Amira ingå i morgongåvan.'’- Denna ITirklaring av kransens Ixdydelse på hilden verkar inh' (ivertygande. hgendomligl vore all riddaren skulle ge sin gemål en krans jnsl dagen eller l)r(>llop(d. då hon som gitt kvinna enligt i.-i ('arisst)ii
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=