RB 8

208 kunde hindra den iiklenskaplii'a lihenini^en. ladii,M lolkiron 1'anns <iel olika medel att motverka dylikt ont. men tramhallits —ansågs ingenting så verksamt som Ixhier. exoreism oeh vigvatten. Medeltiden igenom innelndlo de i Sverige oeh pa andra hall hrnkade ritualen för siingledningen en hchi att hrnd[)aret matte hhåika sig. Också sedan Olans Petri handhok ntimuistrat dimna bön. fortlevde i traditionen förestiillningen, att avsikten med den religiösa ceremonien var. att mannen t)ch kvinnan sknlle löriika sig. en föreställning, som i folkliga kretsar levat kvar ända in i vara dagar. som redan ovan Sedan l)rnd och brndgnm »uppenbarligen» gått i siing samman. voro alla riittsregler l)eträftande formerna l(’)r iiktimskapets ingående iakttagna och fr»rlnndelsen hade härigenom vnnnit laga kratt. Ännu återstod emellertid en för hrnden betydelsefull rättshandling: överliimnandet av den i)a fcirhand idfiista morgongåvan. Även utan morgongåva var emellertid iiktenskapet riittsgiltigl.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=