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the explanations of the acts In the times between Gudenrath and Nyholm, meanwhile, Anders Sandøe Ørsted saw the religious sentiment of the time as a background to the Royal ordinance of December 18th1767. He was quite unspecific on the theology except the possibility to enter heaven being greater if one was executed, while committing suicide rather led to hell.887 Theviewof Ørsted is thus a sign that this seems to have been a rather widespread understanding in Denmark. This period in Danish church history marked out by Gudenrath and Nyholm is well known for the Pietism, spreading especially from the royal court of ChristianVI, reigning 1730–1746, and soon becoming an important part of Danish spirituality. A central aspect of the pietistic thought is to emphasise personal piety and the personal standing of the individuals before God.888 In its individualistic approach, Pietism resembles the Enlightenment. The work of Gudenrath was not an isolated example; he was a part of an emerging and severe criticism of the government and society in the reign of Christian VI with a rationalistic and enlightened attack on Pietism as the main objection. Even though more positive evaluations have been made, this view has had great influence on the understanding in Denmark of Pietism and the government of ChristianVI.889 The view also spread abroad. For example, Michaëlis, referring to the Danish situation, saw the preachers of the time and their theology as a major reason for the murders.890 887 Ørsted 1819 p 147. 888 See e g Schwarz Lausten 1983 p 174 sqq. 889 Krogh 1997 p 67 sqq. 890 Michaëlis 1792 p 44. ”Davon, das die christlichen Theologen gethan, was die Offenbahrung weislich unterließ, allen Selbstmord für eine Todt-Sünde, und alle im Selbstmord sterbende für ewig verdammt zu erklären: ist der künstliche und viel abscheulichere Selbstmord die Folge gewesen, da Leute, die einmahl des Lebens gar zu überdrussig sind, und sich doch vor der Hölle fürchten, andere unschuldige tödten, um von der Obrigkeit wider hingerichtet zu werden, vorher aber Zeit zur Bekehrung zu haben. Ein Laster, das in Koppenhagen so herrschet, daß man neue, und doch oft unzulängliche Gesetze dagegen machen muß. Christian der VI. ließ endlich einen solchen alle gewöhnliche Strafe übersteigenden Verbrecher, dessen Wunsch der Tod war, von unten auf rädern, und lebend auf das Rad flechten. Die Prediger empörten sich dagegen, und schrien es für Grausamkeit aus, ohne zu merken daß ihre Moral an allem Schuld war: er bekam den Coup de Grace, und diese strenge Strafe ward abgeschaft. Das Verbrechen dauert noch, und 1768 hat Christian 249

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