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a mostly german debate on conversion and salvation salvation of the condemned and never be certain.768 He seems to imply that the time allotted for preparation is to short for the delinquent to compensate for a life of sin, thus putting some responsibility for the salvation on the individual. The hope of salvation for the condemned was generally downplayed by Jaspis. For example, he was very critical of a priest comforting the condemned comparing the road to execution to the road to Golgotha. Such a comparison was only suitable when somebody honourable was dying. He also chose other hymns to sing than the one that Kaltofen had wished for, to avoid pandering to the vanity of a condemned.769 His hope for the salvation of Kaltofen seems also to have been slim. The lack of seriousity of Kaltofen was displayed for example in smoking and sleeping five hours of his last night. Jaspis general view that repentance and salvation take time corresponds well with him describing the process as ”wirkliche moralische Besserung”.770 Inabook published the preceding year, Jaspis had been even more direct regarding poor hopes for the salvation of the condemned and could even in some cases advocate that the authorities should not send any clergy to prepare them.771 Fundamental for the soteriology of Jaspis was his understanding of repentance, which for him did not mean repentance for sins or turning to Jesus for forgiveness. Interpreting Lk 15:10 and other biblical passages, 768 Jaspis 1822 p 64 sq. ”Und in der That, man darf eben nicht tief blicken, um es begreiflich zu finden, wie leicht die Feierlichkeiten eines solches Aufzugs unter dem vornehmen und niedrigen Pöbel, den Wahn erzeugen, daß mit einer wöchentlichen ernsten Beschauung, mit Beten, Weinen, Andacht halten, ein ruchloses Leben gut gemacht sey, und daß der Mensch auf dem Schaffot seiner Sünden entbunden, selig zum Himmel gehe. Es steht Niemanden zu, Gottes Unterthanen zu verdammen, sie gehen hin an ihren Ort. Allein ich darf doch auch keinen Missethäter selig sprechen, ich darf nur für ihn Begnadigung hoffen. Die Begleitung der Geistlichen ist aber Schuld, wenn manche Menschen, sogar Bewunderung erregen.” 769 Jaspis 1822 p 68. ”Diese Wahl selbst schien mir die Eitelkeit dieses Menschen zu verraten.” 770 Jaspis 1822 p 72 sq. ’real moral recovery’ (quotation p 73). 771 Jaspis 1821 p 387, 394 sq. ”Ich würde überhaupt in dem Falle, wenn mich mein Amt observanzmäßig zu dem Besuche eines Delinquentes veranlaßte, die Obrigkeit ersuchen, einem Bösewicht, der mit allem Vorsatz als ein Unmensch aus der Welt gehen will, einem Geistlichen nicht aufzudringen, da man voraussetzen kann, daß er sich in den wenigen Stunden, die noch bis zu seiner Hinrichtung übrig sind, unmöglich bekehren könne.” (Quotation p 394). 210

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