RB 75

kapitel ii. först bostad sedan giftermål På landsbygden, där över 90 procent avbefolkningen bodde och arbetade, såg gåvoutväxlingen vid äktenskapets ingående annorlunda ut än för dem som skulle ingå äktenskap i staden. I källmaterialet från landsbygdens överföringar av egendom vid äktenskapets ingående framgår endast morgongåvans storlek, det vill säga den mängd egendom mannen förde in i äktenskapet som livförsäkring för den överlevande. I själva verket är det svårt att få grepp om hur äktenskapen på landsbygden i praktiken konstituerades. Mycket sällan uppges vilka specifika hemgifter makarna förde med sig in i boet. Egendomsöverföringarna på landsbygden byggde på en annan arvsrätt mellan könen och på en annan arvsordning. Avsaknaden av information om vad makarna förde in i äktenskapen på landsbygden förklarar Ågren (för senare århundraden) med att det på landsbygden var lättare för omgivningen att ha kontroll över vilken mark som tillhörde en viss bestämd släkt, i en viss bestämd by.130 För det 1400-talsmaterial rörande landsbygden som redan är undersökt saknas också information om utväxlandet av hemgifter i såväl äktenskap ingångna inom frälset som dem ingångna bland skattebönderna. Ågrens förklaring passar även in under den föregående tidsperioden, anser jag. Från 1300- och 1400-talets landsbygd finns däremot makarnas livförsäkringar i form av morgongåvor bevarade, framförallt frälset var noga med att skriftfästa sådana gåvor.131 Morgongåvan utgjorde en annan gåvoform vid äktenskapets ingående och praktiserades av både frälset och skattebönderna i Sverige vid denna tid. Den gåvan kom inte från föräldrarna utan från maken som officiellt gav den till sin hustru efter bröllopsnatten. Den skriftfästes, anser jag, därför att äganderätten till egendomen överfördes från en släktlinje till en annan. Morgongåvan kom från hans släkt, men skulle om paret fick barn, räknas som kommandes från hennes släktlinje och i sådana fall miste hans släkt makten över egendomen så fort han dog. Men om äktenskapet upplöstes utan att några barn överlevt fanns så att säga morgongåvan kvar inom hans släkt. 130 ÅgrenDomestic secrets 2009 s. 34. 131 LarssonLaga fång 2010 s. 95–101; PeterssonMorgongåvoinstitutet Lund 1973. 59 Morgongåva enligt lagarna – men inte i Stockholm

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=